TEST: Honda CB500F

15. září 2016 v 14:33

Autor: Honza Karásek
Fotografie: autor

Velikost textu: smaller normal bigger

Lehčí už to nemůže být. Pokud se chcete naučit jezdit na motorce, našli jsme pro vás nejschůdnější řešení ...

Takhle nějak má vypadat absolutně přesný zásah do černého. Teda jako když víte, koho chcete oslovit a co (a proč) mu hodláte nabídnout. CB500F je motorka pro nováčky a pro lidi, kteří preferují při řízení svého stroje jemnost mravů, vlídnost a cit. Nenáročný strojek se vším, co k tomu patří.

A neobrňujte se, mazáci! Jen si pěkně vzpomeňte na svoje nabírání motorkářských zkušeností. Každý z nás měl při prvních jízdách tak trochu strach, respekt, obavy. A každá těžká, komplikovaná nebo třeba i lehce šmajdající mašina nám dovedla při tomhle prvním nesmělém přešlapování jen a jen přitížit (neřkuli ublížit!). Kdo nezažil při jednom z prvních zastavení tísnivý pocit převažující se motorky…

Test Honda CB500F

Ono naučit se jezdit na motorce zkrátka není nic lehkého. Je to činnost poměrně náročná, vyžaduje mnoho znalostí, talent na koordinaci a vůbec, není to taková brnkačka jako v autě, kde stačí točit volantem a šlapat pedály.

A právě z tohoto důvodu musí být nováčkovské motorky postavené přesně podle následujících třech svatých přikázání: musí být lehké, musí mít skvělé vyvážení hmotnosti a musí mít co nejintuitivnější ovládání. Honda CB500F tohle umí a troufneme se tvrdit, že z motorek posledních let snad vůbec ze všech nejlíp!

Test Honda CB500F

 

Posez, podvozek

Pevné dělené sedlo ve výšce 790 mm nad zemí je v rozkroku úzké, a tak na zem dosáhnou v pohodě jezdci menší postavy. Nádrž působí naopak poměrně dojmem širokosti, takže motorku v pohodě obejmete, a dokonce máte dojem skutečný „mašiny“.

Už i u řídítek Honda pochopila, že na pár centimetrech trubky nezchudne, takže i ty už jsou konečně pořádný a mašinu neovládáte s odstupem a konečky prstů, jako když na Vánoce objímáte tchýni. Ano, jak praví další moudro: hodně je to o tom, že se do motorky dá doopravdy „zabořit“, a to je dobře, protože tím pádem se stáváte jedním tělem a řízení motorky se stává kýženou intuitivní záležitostí.

Test Honda CB500FTest Honda CB500F

 

Podvozek? Je nastavený do města a CB500F se tím ani nijak netají – krátké přejezdy a zatáčení jakéhokoli typu, to je její přirozené prostředí. Takže lehce do měkka, podvozek dokáže vstřebat i docela velké díry, při kličkování úzkými koridory máte neustále pocit jistoty. Co je potěšující, motorka neskáče a neodskakuje na nerovnostech drobnějšího charakteru.

Vlastně je to úplně super postrk do městského prostředí, pokud nepotřebujete k životu brutální výkony. Motorka dokáže i při docela svižnějším užívání jezdit jen za 3,5 litru a stejně „friendly“ jsou i další uživatelské hodnoty – 47 koní neublíží řetězu (pokud ho občas máznete), troufneme si tvrdit dobrých 50 000 kilometrů, a rozhodně dlouhou životnost budou vykazovat i gumy.

Díky nízké váze je skvělá i možnost manipulace, tedy mnohdy problém krkolomného parkování. CB500F není problém vytlačit do třech schodů, protáhnout přes zahradní chodníček do boudy nebo zaparkovat v rohu v garáži – kdo někdy řešil tenhle problém ve velkoměstě, ten opět ví, o čem tady mluvím…

Test Honda CB500F

 

Motor a brzdění

Nový řadový dvouválec o objemu 471 cm3. Popravdě – úplně nejvíc radosti udělá nad hranicí 6000 otáček, to už se rozezpívá s opravdovou chutí do života, krásně lineárně se roztáčí, absolutně prost vibrací. To nás bavilo, i když to tedy asi není zrovna moc „nováčkovský“ hodnocení. Ale pochopte, trocha toho dračení je schovaná v krvi každého motorkáře, tak proč si neříct, že i tohle ta malá CB500F umí.

Na dálnici vás to dovede až k rychlosti okolo 160 km/h, což se jednak nesmí, ale hlavně vás to i hodně rychle přestane bavit, protože tady jedete skutečně „bez ochrany“, takže se perete s větrem, a to je po pár kilometrech až nepříjemný.

Test Honda CB500FTest Honda CB500F

Najeďte tedy raději na cestovní standard a můžete vyrazit vlastně kamkoliv. Ano, i toto je jedna z předností téhle motorky. Pětistovka se snadno a čitelně rozjíždí, naučíte se mnohem snáz jezdit ve dvou (než třeba na nějaké stopětadvacítce), je tu přeci jenom dostatek použitelné síly a elasticity. Takže: Pokud chcete zažít nenáročné, levné(!) a mimodálniční cestování, právě jste jej našli.

Systém ABS je v příplatku. Pokud si jej jako nováček dopřejete, zřejmě nikdy nesklouznete po štěrku ani se nevysypete na mokru, což patří mezi další začátečnické chyby – ABS je nováčkům ku pomoci. Motorka ovšem brzdí solidně i bez něj, na hloupé internetové debaty, že je jeden přední 320mm kotouč málo, nekoukejte, to jsou jenom pindy.

Motorka zastaví dobře i ve dvou a s plným naložením – tady znovu vyzvedněme dělené sedlo pro spolujezdce, na kterém se pasažér může na pohodlných stupačkách dobře zapřít, tudíž nepadá na řidiče a neznepříjemňuje mu tak řízení.

 

Verdikt Honda CB500F

Před měsícem jsme tady na tom místě testovali CB500R a chválili jsme, jak jsme si na tom „baby-superbajku“ nakonec pěkně ostře zajezdili a jak jsme si to užili. CB500F je vlastně jeho pokrevní sestřičkou. A i ji budeme nakonec chválit. Protože je chytrá, nenáročná a šikovná – a takových, věřte mi, na trhu už moc není. Ježdění za téměř nulové náklady!

 Test Honda CB500F


 

Jak je to s řidičáky?

Počínaje dnem 19. ledna 2013 se dosavadní skupina řidičského oprávnění A s omezením do 25 kW, nebo poměrem výkon/hmotnost přesahujícím 0,16 kW/kg, nově označuje jako skupina A2, přičemž do této skupiny jsou, oproti dosavadní specifikaci, zařazeny motocykly s postranním vozíkem nebo bez něj s výkonem motoru nejvýše 35 kW a s poměrem výkonu/hmotnosti nejvýše 0,2 kW/kg, které nebyly upraveny z motocyklu s více než dvojnásobným výkonem.

Věkové hranice pro udělení řidičského oprávnění

Řidičské oprávnění v oblasti motocyklů lze udělit jen osobě, která dosáhla věku

  • 15 let, jedná-li se o skupinu AM (lze udělit jen s písemným souhlasem zákonného zástupce),
  • 16 let, jedná-li se o skupinu A1 (lze udělit jen s písemným souhlasem zákonného zástupce),
  • 18 let, jedná-li se o skupinu A2,
  • 24 let, jedná-li se o skupinu A.

Řidičské oprávnění pro skupinu A lze udělit rovněž osobě, která dosáhla

a) věku 21 let, pokud je řidičské oprávnění omezeno jen na tříkolová motorová vozidla, nebo

b) věku 20 let, pokud je tato osoba nejméně 2 roky držitelem řidičského oprávnění pro skupinu A2.

Test Honda CB500F


Motor

Typ:  řadový dvouválec, 8V, DOHC
Objem:  471 cm³
Max. výkon:  47 koní @ 8500 ot./min.
Točivý moment: 43 Nm @ 7000 ot./min.
Počet rychlostí:   6
Plnění:  vstřikování

Podvozek

Rám:  ocelový trubkový
Přední pružení:   teleskop ø 41mm
Zadní tlumení:  monoshock, nastavitelný
Přední brzda:  320mm disk, 2pístky
Zadní brzda:  240mm disk
Přední pneu:  120/70 ZR-17M/C
Zadní pneu:  160/60 ZR-17M/C
Rozvor:  1410 mm
Výška sedla:   785 mm
Pohot. hmotnost: 190 kg
Objem nádrže: 15,7 litru

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 16 komentářů

Ladys 8. října 2016, 16:57 | 0 0

Vysokej clovek
Zdravicko vsem, co tahle motorka a 197cm/100kg rizek? Cena vykon skvela volba moc se mi libi...

Honza Karásek (redakce) 7. září 2016, 14:22 | 0 0

to Máca
Super volba na rozježdění, za to dám ruku do ohně :)

Máca 7. září 2016, 12:06 | 0 0

Začátek ]o 2.
Ahoj jednostopáci
Začala jsem(A2) na intrudru. Nějak jsem se úplně nechytla. Přemýšlím o Hondě o které je tu hodně napsáno. Jsem tudíž začátečník:-)je to tedy asi dobrá volba.

Pavels 9. srpna 2016, 21:19 | 0 0

CB500F
tak začínám druhou sezonu s cb500f a stále spokojenost, spotřeba je 3,7 na okruhu 3,9 a to jsem jí drtil co to šlo.Na dalnici tak max 120 víc fakt fouká, výkon by mohl být lepší,ale to vždy do města a kolem Prahy na okrsky paráda, za malé provozní náklady ok 183cm a 100kg a jde to :-) jen nemá ukazatel rychlosti .ale dá se řešit gipro.Ted je model 2016 ten je ještě o chlup lepší, led světla, pant na víku nadrže,stav.přední tlum.

Pavels 4. března 2016, 23:05 | 0 0

Cb500f
Zatím mám najeto 2500km a spokojenost město a 30km na chatu super.jezdim za 3.7l .výkon by mohl být větší,ale jsem začátečník takže ok.Dalnice jsem testnul 150kmh a jde to.ale fouka.max je myslím 180.

mara 14. ledna 2016, 15:38 | 0 0

CB500F
jen 160 km/h? To sem čekal, že těch 180 dá....

Honza Karásek 4. ledna 2016, 11:33 | 0 0

@fkc
Jedná se o překlopení staršího testu z časopisu sem do elektronické podoby na web. Zmínka byla o akci, která platila v době, kdy vznikal právě časopis. Díky za upozornění, vymáznul jsem to.

Díky moc h.

Karel Táborský 4. ledna 2016, 10:24 | 0 0

@ DTPák
Fake to opravdu není ;-)

Nejlepší a nejvíc bezpečný způsob je vzít ji přes spojku na jedničku z nízkých otáček. Tyhle motory nemají téměř žádný vršek, takže se musí v menších rychlostech. Mrkni se do rubriky JAK JEZDIT, najdeš tam článek o ježdění po zadním. Držím palce, hlavně nohu na zadní brzdě, ať se něco nestane...

FKC 3. ledna 2016, 17:23 | 0 0

Cena
Můžete mi prosím někdo dát link, kde je efko za 119 900Kč?

Haňule 2. ledna 2016, 18:44 | 0 0

Spokojenost
Na této motorce mám úspěšně odjetou první sezonu a nemůžu si ji vynachválit. Pro začátečníky super volba až na tvrzení,že CB500F není problém vytlačit do třech schodů... to zvládne tak chlap,ale ne ženská. Jinak za mě spokojenost největší.

DTPák 2. ledna 2016, 13:20 | 3 2

Jak na zadní?
Moc rád bych se Vás zeptal, jak jste ji dokázali zvednout na zadní? Já se o to snažím už půl roku, co ji vlastním a pořád bez úspěchu. Není to FAKE fotka? Dík za reply, DTPák

Mrkohy 5. února 2015, 23:43 | 3 2

Vlastním
Vlastním jí druhý rok , na takový to domácí ježdění nebo s přítelkou která se větší mašiny bojí a za mě spokojenost jasně spoustu toho na ní je dělaný low cost například řadička a zadní brzdová páčka ale za tu cennu je to pohoda mimochodem docela dobře svítí i v noci =)

DD 17. ledna 2015, 22:55 | 2 1

Spotřeba
Já na ní mám spotřebu kolem 4 L

Milan 14. ledna 2015, 22:37 | 0 1

Spotreba
Prosím, vie niekto povedať, aká je reálna spotreba pri bežnej, turistickej jazde?

Max 5. ledna 2015, 20:21 | 3 1

nezlobte se
Být za mě motorky za takový peníze, jezdil bych od rána do večera a zpátky

ádas 5. ledna 2015, 16:54 | 1 2

?
Moc málo koní??


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist