TEST: Honda CBR500R

23. září 2015 v 8:27

Autor: Karel Táborský
Fotografie: Honza Karásek

Velikost textu: smaller normal bigger

Je hodně věcí, kterými pětistovkové Cebro není. Ale těch, kterými je, je pořád dost na to, aby nás zaujalo. Jako superbike pro začátečníky je totiž prakticky dokonalé. můj první superbike ...

Nemusíte si dělat starosti – nové CBR není následovník původního CB500S. Je to mašina, která byla navržena na úplně čistém listu papíru a má za úkol nastartovat prakticky zapomenutou pětistovkovou třídu. A to je dobře.

Pokud máte v občance rok narození kolem 1980, je dost dobře možné, že jste na nějakém dvouválcovém půllitru začínali. Já do téhle skupiny patřím a při vzpomínkách na ty báječný roky mívám lehce sentimentální tón hlasu. Tyhle motorky totiž byly naprosto bohovský. Ne, nebudu teď řešit prehistorický podvozky a nefungující brzdy, protože taková holt byla doba. Tyhle motorky nás ale právě díky tomu naučily jezdit!

Nové menší Cebro mi ty postpubertální roky připomnělo, ale ze všech dobrých důvodů. Je to zkrátka motorka – prostá a jednoduchá. A ano, vyrábí se v Thajsku, ale na rozdíl od CBR250R nebo Ninji 250 to odmítá dát najevo – má pěknou a chytrou LCD přístrojovku, je obutá do Metzelerů Roadtec Z8, přepínače vypadají stejně jako na dvakrát tak drahé VFR a nechybí ani imobilizér.

Pokud byste si nevšimnuli štítku „Honda Thai“, asi byste jenom těžko někoho přesvědčili o tom, že tahle mašina nesjela ze stejné výrobní linky jako Fireblade. Honda si na kvalitu dává pozor a má pro to dobrý důvod. Tahle třída je totiž díky řidičákům skupiny A2 v poslední době pořádně našlapaná a není tady žádný prostor pro chybu. CBR500R musí být skvělá, nic jinýho ani nepřichází v úvahu.

TEST: 2013 Honda CBR500R

 

Naučí vás

Nebudeme teď řešit, jestli je krásná, nebo ne. Podle mě vypadá hodně dobře, prostě normální dospělá zalehávačka. Každopádně zapomeňte na jinou barevnou kombinaci, než jakou právě vidíte před sebou. Černá je nevýrazná a stříbrná vypadá trochu smutně. Nás ale nejvíc zajímalo, jak se na ní jezdí.

A musím rovnou říct, že výborně! Mít na téhle silnici něco silnějšího, budu se muset hodně krotit, abych se nedostal do průseru. Na Cebru to nemusím řešit. Jeho dvouválec se 48 koňmi vás asi při prohlížení prospektu nerozbourá nadšením (dvacet let stará CB500 měla koní skoro šedesát), ale na okreskách má výkonu až až. A navíc vás láká k tomu, abyste ho točili, i když to nejlepší skrývá ve středním poli otáček. Mám rád malé objemy, protože mi dovolí využívat všechno, co takový motor nabízí.

TEST: 2013 Honda CBR500R TEST: 2013 Honda CBR500R

 

Každou rovinku, každý výjezd z utažené zatáčky se z něj budete snažit vyždímat i tu poslední kapku tahu, což je ve finále mnohem zábavnější, než když máte překoňovanou bestii, ze které máte stažený ocas mezi nohama. Tady se nemusíte ničím znepokojovat – můžete beztrestně točit plynem nadoraz, využívat v zatáčkách plný náklon a často přitom ani nepřekročíte rychlostní limit.

 

Podrží vás

U Cebra se žádného šílenství nedočkáte. Všechno je čitelné, jasné a předvídatelné. Nuda to ale rozhodně není. Motorka jde dobře na zadní (to je pro teenagery určitě důležitý), a když jsme ji vzali na okruh, slider na koleni ubýval už v druhé zatáčce. Nebyl to kulervoucí zážitek, ale i v Brně bylo Cebro dost rychlé na to, aby s ním byla sranda.

TEST: 2013 Honda CBR500R

Musíte ovšem přijmout jeho styl – tady jde hlavně o plynulost a nenásilný přístup. Jakmile na něj uplatníte přístup tvrdé ruky, začne vcelku nenápadně protestovat, ale bude to dost hlasité na to, abyste tomu porozuměli. Jakkoliv mě Honda na okruhu bavila, protože rád hledám absolutní limity podvozků, tak podvědomě cítím, že sem tak úplně nepatří.

Tohle je motorka na točivé silnice, na jízdy do školy nebo do práce, protože je velmi praktická – nefouká na ni, je na ní relativně dost místa (když vezmeme v potaz menší rozměry) a skoro nic nežere.

TEST: 2013 Honda CBR500R

 

Hodná Honda

Tohle Honda umí ze všech výrobců určitě nejlíp. Staví motorky, který se snadno řídí a používají. Nečekejte od ní jistotu a preciznost supersportovní CBR600RR, protože na ni se svým jednoduchým rámem a rozpočtovým podvozkem zkrátka mít nemůže.

Při normální jízdě je podvozek přijatelně pohodlný, ale jakmile na něj budete tlačit, hlasitě se ozve a plácne vás přes ruku. Vidlice jsou na silnici celkem pohodlné, na okruhu vás nevyděsí, ale určitě bychom uvítali trochu víc „ukecanosti“. Nechci říct, že je řízení tupé, ale o maličko lepší odezva v řídítkách by motorce dodala větší jistotu. Naše motorka byla vybavena i systémem ABS, který pomůže nováčkům získat cit a jistotu ve chvílích, kdy je potřeba za brzdy pořádně vzít.

TEST: 2013 Honda CBR500R

Osamoceného předního kotouče se nebojte – na brzdy je spolehnutí, ale nečekejte účinnost moderních radiálních systémů a nenastavitelný chod páčky mě vyloženě štval. K charakteru a rychlosti motorky se ale brzdy výborně hodí, s tím nemáme jediný problém. Další skvělá věc pro získání prvních zkušeností s velkou motorkou – nízké sedlo. To ocení hlavně děvčata.

TEST: 2013 Honda CBR500R TEST: 2013 Honda CBR500R

 

Verdik

Takže jaké je Cebro doopravdy? Motorka je to pěkná, rozumná a jednoduchá, ale chybí nám maličko víc charakteru. Klasicky tvarovaná ojnice dává motoru zvuk, jaký uslyšíte u řadových dvouválců i jinde. Svůj výkon odevzdává bez výraznějších emocí, a tak máme pocit, jako by měl za úkol pouze přeměnit benzin na tah.

Jasně, umí mašinu rozpohybovat až za hranici 170 km/h, což je v osmnácti fakticky dobrý, ale jakmile si na tu rychlost zvyknete, dostanete brzy pocit, že se nic víc neděje. Na druhou stranu – CBR500R dokazuje, že ani levná výroba mimo Evropu nebo Japonsko nemusí znamenat zkázu motocyklového světa. Tohle je poctivě udělaný baby superbike. Jako motorka na naučení funguje brilantně!

TEST: 2013 Honda CBR500R


 

 

Nejlepší motorky na naučení se...

 Vybrali jsme pro vás ty nejlepší současné bajky, které vás naučí osvojit si základní jezdecké návyky a na kterých přitom neusnete.

 

Kawasaki ER-6F
Redakce Motohouse veřejně prohlašuje, že tahle malá Kawa je jedna z nejzábavnějších motorek, které známe. Má živý motor s dostatkem výkonu, ale nováčka nevyděsí zbytečnou rychlostí. Naprosto skvělý je podvozek i brzdy, a kdyby měla o kousek širší řídítka, byla by prakticky dokonalá. ER-6 má naše absolutní doporučení – pro zelenáče nebo holky lepší mašinu nenajdete.

Yamaha XJ6
Malá čtyřválcová Yamaha nám učarovala sametovým motorem, schopným podvozkem, čitelnými brzdami a velmi jednoduchou ovladatelností. Má nízké sedlo, a to je třeba pro holky obrovské plus. Rozhodně ale není nudná, a když ji točíte, dokáže se odměnit slušnou dynamikou. Na začátek je to velmi dobrá mašina a koupit si ji můžete i s polokapotou, která je praktičtější než naháč.

KTM Duke 200/390
O třistadevadesátce Duke jsme vám psali už v minulém čísle Motohouse, ale musíme ji zmínit i tady. Skvělý podvozek, příjemný motor, nízká hmotnost a dokonalé rozložení váhy – to všechno dělá z Duka ideální bajk pro začínající piloty. Na dvacku zapomeňte, ta je vhodná pouze pro šestnáctileté. Dvoukilo nebo třistadevadesátka jsou mnohem zábavnější.

 

..a Motorky, které na začátek nekupovat?

Ducati Monster 696/796
Z vlastní zkušenosti víme, že tohle je velmi oblíbená motorka mezi něžným pohlavím. Je to docela logické – je krásná, červená a italská. Jenže jako motorka na naučení je absolutně nevhodná. Když jí nedáte trochu otáček, nebude fungovat a cukavé reakce ztěžují nováčkům život. Ta motorka potřebuje rychlost a té se od nezkušených rozhodně nedočká.

+ Jakýkoliv supersport s nízkými řídítky. Nováček potřebuje získat jistotu při jízdě v menších rychlostech a moderní supersporty začínají správně fungovat až ve chvíli, kdy jedete rychle. Ano, mají jemné čtyřválcové motory, které dobře fungují i v nízkých otáčkách, ale to zdaleka nestačí. Nezkušený pilot tak velmi lehce získá špatné návyky, kterých se bude jenom těžko zbavovat.


 

TEST: 2013 Honda CBR500R

 


Motor

Typ:  kapalinou chlazený inline dvouválec, 8V, DOHC
Objem:  471 cm³
Vrtání x zdvih:   67 x 66,8 mm
Výkon:  48 koní @ 8500 ot./min.
Točivý moment: 43 Nm @ 7000 ot./min.
Počet rychlostí:   6
Plnění: elektronické vstřikování PGM-Fi

Podvozek

Rám:  ocelový trubkový
Přední odpružení:  teleskopická vidlice
Zadní odpružení:  monoshock Pro-link, nastavitelný
Přední brzdy:  320mm disk, 2pístkový třmen (ABS)
Zadní brzda:  240mm disk
Pneu přední: 120/70-17
Pneu zadní:  160/60-17
Výška sedla:  785 mm
Rozvor:   1410 mm
Objem nádrže:  15,7 litru
Provoz. hmotnost:  194 kg

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 6 komentářů

Martin 7. ledna 2015, 14:19 | 2 0

moto
Ja jsem si po čezetě pořídil na začátek Kawu zxr-750 a dobrý.

R 17. prosince 2014, 15:35 | 2 0

Gladius
Ten chybi, a pritom si myslim, ze je to takový ideál, pro holky i vyblbnute kluky. ..

Radys 16. prosince 2014, 23:27 | 2 0

Gladius
Nechybí ve srovnání ještě Gladius?

Marek CBR 16. prosince 2014, 18:15 | 2 0

!
Povedené moto, jsem zvedav na R3 :D

DC 16. prosince 2014, 15:02 | 2 0

CBR
Konečně někdo, kdo má stejnej názor

Michal Mikulski 16. prosince 2014, 14:44 | 2 0

!!!
Dobre Karel!


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist