Honda vyplivla na trh SH300i jako novinku už před třemi lety. A já v tehdy chvíli vůbec netušil, co to se mnou udělá. Přečtěte si test jednoho z nejlepších skútrů, na kterém jsem kdy jel

Vlastně na mě to SHáčko svým způsobem zbylo a já si týden v jeho sedle maloval jako takovej relax, týden vyklidnění, test, kdy motorku prozkoumám hlavně po praktický stránce – a pak vám tady popíšu, jak je prima mít skútra, tedy věc ve městě vysoko nadřazenou nad všechny auta.

No, a pak jsem si tu raketku u dealera vyzvedl a vyrazil. Už při přejezdu z MCH do redakce jsem ale zaznamenal, že se mi škleb otevírá (doslovně!) až od ucha k uchu :-). „Ježíš, to je dobrý…“ chrlil jsem na ty čopraře a superbikery u nás v práci, ale oni na mě koukali jen se soucitným pohledem. Nepochopili to, jim nebyla tato očista prozření souzena.

Proto jsem do nich šel ještě víc natvrdo: „Hele, ta motorka je vážně hrozně dobrá. Pevnej rám, vysoký a úzký šestnáctkový kola, 167 kilogramů váhy a 1422 milimetrů rozvoru, vždyť to jsou, sakra, parametry tý nejúžasnější motorky, jakou si dovedete představit. To jsou přesně čísla, který si lze doopravdy vychutnat!“

TEST: HONDA SH300i


Jako na sjezdovce

Marná snaha. Zarytý motorkáře nepředěláš. Posílám teda zbytku světa mokrej ručník na hlavu a jdu zase jezdit. Hledám v Praze kámoše co nejvzdálenější od sebe a objíždím je cikcak − jen aby cesta mezi nimi byla co nejdelší. Jsem na absolutním obláčku nebeské spokojenosti. Úzká kola dávají stroji neuvěřitelnou ochotu měnit směr, každý příkaz plní tak, že se nemůžu nabažit. Je to tak hravé a svěží.

V takovém transu většinou používáme příměr, že motorku šlo řídit lehce jako kolo − ale tady bych si troufnul tvrdit, že to šlo ještě líp. Ani ve vysokých rychlostech nescházela jistota a velice dobře si vedla i na brzdách! Vlastně se přiznám, že za celý rok jsem neměl na motorce tolik krizovek, jako právě na SH300. A ze všech mě ta potvůrka vytáhla. Přední kolo se díky CBS neblokuje, zadním se dá naopak velice efektivně (a efektně) smykovat. Všude, kam jsem přiletěl, jsem přiletěl jak Janek, moje nevšední vitalita byla ten týden až podezřelá.

TEST: HONDA SH300i

 

Na top-speed

Jenže ona za to mohla tahle motorka. Za týden jsem ji na dálnici rozchodil až k 165 km/h, přičemž spotřeba ani v takových režimech nepřesahovala 4 litry, což je ale podstatně víc, než papá normálně.

Jinak je totiž vstřikováním krmený jednoválec o výkonu 20 kW na benzin značně upejpavý (nádrž najdete pod sedlem) a i jinak je to úsporná motorka. Gumy vydrží dlouho, a když není zbytí, tak na internetu najdete alternativní obutí na šestnáctky ráfky už okolo 2000 Kč, což taky není kdovíjaká pálka (při normálním užívání, tj. cca 10 000 km za rok, si troufnu tvrdit, že vám gumy na tři sezony vydrží!).

TEST: HONDA SH300i

 

Jak ale v zatáčkách?

Otázka, jak skútr (srovnáváme-li s motorkou) doopravdy obstojí v zatáčkovitých partiích, byla u tohoto stroje redakčně vyzkoušena na jednom z nejnáročnějších míst – na strahovských serpentinách. Projížděli jsme je nakonec všichni několikrát a právě tahle část testu už i moje kolegy lehce nalomila. Ano, není tu žádný na tisíc způsobů nastavitelný podvozek – ale přední 35mm teleskop tu reakci předního kola naprosto bravurně zvládá. A díky zadní dvojici tlumičů je i reakce zadku na nerovnostech v zatáčkách poměrně dost dobře vyvážená.

Vlastně vám to dojde záhy, v zatáčkách se vůbec nebojíte, a to u skútrů není zas tak úplně běžná věc. Ano, tohle je „Factor H“, jak jsme ho přesně pojmenovávali nesčetněkrát. Oni to zkrátka umějí – udělat motorku tak, aby byla ovladatelná, vstřícná a vyvážená.

TEST: HONDA SH300i

 

Praktické věcičky

Nakonec jsem se nechal tak unést spokojeností z jízdy, že bych vás málem ochudil o slibované praktické zhodnocení funkcí a vybavení motorky.  

Takže, přiznejme si, žádné moc velké nadstandardy zde nehledejte. Není proč. O chytrém použití CBS na přední brzdě již byla řeč a skutečnost, že má motor krmení sametově ovládané vstřikováním, to je v dnešní době taky asi každýmu jasný. A víc tu není co vymýšlet. Startér, plynová rukojeť, klasický ovladače světel a dvě brzdový páčky. Pro pocit jistoty a odvrácení možné krádeže je tu známý hondí systém HISS.

Nový design přístrojové desky nabízí rychloměr, hodiny, dvě denní počítadla, palivoměr, ukazatel teploty chladicí kapaliny a upozornění na výměnu oleje. Velice vstřícné je ke svému uživateli i sedlo, které má pevný kožený povlak, a ani po stovce kilometrů se neprosedí. Potěšily i vysunovací stupačky pro spolujezdce.

V doplňkové výbavě pak najdete 35litrový kufr (který jsme měli v testu k dispozici i my) a rozhodně budete spokojeni. Na jízdní vlastnosti nemá toto závaží pražádný vliv, avšak v případě zastavení máte praktický prostor pro uložení přilby a nejnutnějších věcí.

 TEST: HONDA SH300iTEST: HONDA SH300i

RESUMÉ

Verdikt pronesu snadno – navíc myslím, že jsem se o něj už dělil někde u nás na webu − SH300i je podle mě přesně tou hranicí, kde se skutečně prolínají nejlepší vlastnosti skútru s těmi nejlepšími vlastnostmi motorky. Čímž chci říct, že toto je přesně ta hranice, kdy lze jedno druhým nahradit!

Úzká vysoká kola, rozvor, dostatečný výkon motoru. Na SH300i se i na venkovských silnicích hravě dostanete nad stovku, a to na 90 % povrchů českých silnic bohatě vystačí. V zatáčkách je čitelná a díky skvělému vyvážení se výborně vodí.

Ano, s ničím se neperete, nic nepřemáháte. A to je asi to, co mě na ní bavilo nejvíc. Ta ovladatelnost a hravost. Za to ode mě získala všechny ty kladné body, a proto jsem si ji i vybral jako „Best motorku“ právě uplynulé sezony.

TEST: HONDA SH300iTEST: HONDA SH300i


 

 

Pověra – jak je to u skútru se zrychlením?

Pojďme si vyvrátit jednu pověru, která často provází pověst malých skútrů. Zákazníci mají dojem, že takhle malá motorka nemůže mít takovou akceleraci, aby na rozjezdu porazila auto. A to je omyl!

Stačí si jen srovnat základní naměřené hodnoty, uvedená čísla snad budou hovořit sama za sebe. Pro srovnání se tedy patří dodat, že deklarované zrychlení poslední řady Škoda Octavia (nejběžnější auto u nás) je 14,5 vteřiny na stovku, což je přibližně hranice, okolo které se pohybují prakticky všechny běžně prodávané auťáky.

Co z toho plyne? Že i s malým čtyřdobým skútrem dokážete na rozjezdu ve městě porazit prakticky každého. První metry vyznívají jednoznačně ve prospěch motorky – a to jsme se ještě nebavili o manévrovatelnosti a ovladatelnosti. Rovnice se srovnává až nad hranicí 100 km/h, pro kterou však už skútry nejsou primárně stavěny!

TEST: HONDA SH300i

Foto: Karel Táborský

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno