Test: Triumph Scrambler

3. září 2012 v 8:00

Autor: Víťa Gola
Fotografie: Jan Somerauer, triumph

Velikost textu: smaller normal bigger

Chvilku potom, co se na Scramblera posadíte, si uvědomíte, jaké kouzlo musela mít vrcholná šedesátá léta v Anglii. Ženský, motorky, rock´n´roll a permanentní party. Tahle doba by se nám líbila ...

Co to je Scrambler? Název Scrambler vychází z anglického slovesa „scramble“. To má velmi mnoho významů. Jedním z nich je „drápat se (někam)“, což vystihuje první podstatu motorky tohoto označení – motorku schopnou všude vyjet a všude se vydrápat. Další význam slova „scramble“ je odvozený - znamená motokros, respektive terénní závody. No a tady už asi není třeba nic více vysvětlovat, je to motorka upravená na terénní závody, odlehčená, s lepším pérováním a drapáky.

Současný Triumph Scrambler vychází původně z modelu Bonneville, se kterým sdílí rám a motor. Rozdíly najdete ve výkonu (což v tomto případě zas tak podstatné není) a především v ergonomii, pérování a pneumatikách (což v tomto případě podstatné je). Asi největším poznávacím znamením Scramblera jsou ale překrásně kroucené svody a dvojice lesklých rovných koncovek, umístěných vysoko na pravé straně motorky. Nelze samozřejmě zapomenout ani na „povinné“ gumové prachovky na vidlicích. Tohle opravdu můžeme.


K čemu to přirovnat?

Jak už jsem psal v dřívějším testu Triumphu Bonneville, najít ekvivalent k projevu paralelního dvouválce Triumph jde dnes jen velmi těžko. Startuje měkce, jeho vibrace jsou jemné a na pohyb plynové rukojeti reaguje s takovou zvláštní sametovou odezvou. Nečekejte nějaké hrubé chování nebo břitký projev. Scrambler je příkladem typické klidné anglické povahy, které nechybí distingovanost, praktičnost a vychování.

Převodovka má sice trochu delší chod, ale opět je poměrně jemná. Sedlo je výš než na Bonnevillu a posez je tak uvolněný, jak si jen dokážete představit. Spojku, plyn i veškeré ovladače máte intuitivně po ruce a můžete se zabývat tak akorát tím, jak a kam zrovna pojedete. Sakra, teď mě štve, že tu nemám svoji prastarou ocvočkovanou koženou bundu a otřískanýho kokosa s anglickým křížem.


Kam všude s ním?

Nabídka na otestování tohohle krasavce přišla ze soukromé garáže, a to od Petra Kadaňky, a celá záležitost se samozřejmě musela nejdřív řádně dohodnout u pár skleniček švestkové ohňovice. Tímto zdravíme do Olomouce. Scramblera fasujeme v překrásné stříbrno-oranžové metalíze a ještě než se na něj škrábu, chvíli na něj jen tak koukám jak na svatej obrázek. No, dost sentimentu…

Zrovna moc se neostýchám a hned první kilometry mě vedou mimo pevné asfaltky, na prašnou cestu vedoucí někam do polí. Scrambler má pneumatiky s poměrně hrubým vzorkem, ale rozhodně to není nic, co by vás na nezpevněné cestě bůhvíjak podrželo.

V zatáčkách si hlavně hlídám přední kolo, rozhodně si tu nikde nehodlám ustlat. Na výjezdech se ale za to dá sem tam pořádně vzít a utrhnout motorku do kontrolovaného driftu, až se práší za kočárem. Pouštím se i do kratších rozbitějších pasáží a mírných výjezdů a nemůžu si na nic stěžovat. Pérování toho zvládá poměrně hodně a s motorem se dá velmi příjemně pracovat. Teď mě štve, že ho nesmím zamazat, hned bych s ním prolítnul pár okolních louží.


Je mi fajn – a jemu taky

Jinak je samozřejmě jasné, že to z dnešního úhlu pohledu není žádný velký teréňák, ale běžné přesuny po polních cestách, loukách nebo lesem zvládne naprosto s přehledem. Stejně neutrálně jsem se na něm cítil na silnici, kdy do vás celá motorka vnáší klid a pohodu. Až jsem si říkal, že by jí velmi slušely trochu otevřenější výfuky. Jinak motor je nejlepší držet okolo středu otáčkového pole, kde má nejvyšší hodnoty točivého momentu. Tady se krásně sbírá a jde za plynem.

Při předjíždění je ale taky potřeba výkon, takže se nevyhnete tomu, abyste ho občas pořádně podrželi pod krkem. Pokud nepojedete jako psychopati, tak podvozek vám žádný nepříjemný překvapení nenachystá. Na to, že se jedná o poměrně přežitou konstrukci, jsem nezaregistroval nějaké přehnané vlnění nebo nestabilitu. Brzdy? No, tady bych klidně přitvrdil, ale to je jen můj hodně subjektivní názor, protože jsem na brzdy docela vysazenej.




A kde je mu nejlíp?

No, skoro všude. Samozřejmě, že největší parádu s ním uděláte ve městě, v zapadlých uličkách, po kavárnách. Užijete si s ním zapadlé okresky, kopce i svižnější jízdu s větrem ve vlasech. Kromě toho se nezaleknete konce asfaltu, a pokud se budete chtít dostat na nějaké zapadlé místo pro piknik, tak se tam prostě dostanete. Jestli jste fanda tohohle stylu a chcete tu nejuniverzálnější záležitost, tak je to právě Triumph Scrambler.


 


Kde se Scrambler vzal?

Kořeny Scramblera sahají do Británie (přestože scramblery najdete i u jiných světových značek) a jejích divokých šedesátých let. Do éry rockers, café racerů a rock´n´rollu. A stejně jako se ze sériových Nortonů, Triumphů nebo BSA vytvářely café racery, tak se motorky upravovaly i pro použití v terénu. Stejně jako rychlé jízdy od kavárny ke kavárně totiž byly mezi rockery populární i nejrůznější terénní jízdy nebo závody na pláži. Jako při veškerých tehdejších úpravách motorek se především odlehčovalo. Dolů šly těžké blatníky, plechová maska, prostě všechno zbytečné. Měnilo se pérování nebo se alespoň zapracovalo na jeho výkonnosti. Zvedly se výfuky a především nazuly pneumatiky s hrubým vzorkem. Kromě Anglie byly Scramblery velmi oblíbené ve slunné Kalifornii, kde se z nekonečných písčitých pláží dostaly až do Hollywoodu.


Motor

Typ: paralelní vzduchem chlazený dvouválec, DOHC
Objem: 865 cm3
Vrtání/zdvih: 90 x 68 mm
Kompresní poměr:  9,6 : 1
Výkon:  60 k @ 6800 ot./min.
Točivý moment:  69 Nm @ 4750 ot./min.
Počet rychlostí:   5

Podvozek

Rám:   ocelový trubkový
Přední odpružení:   41mm teleskopická vidlice Kayaba
Zadní odpružení:    dvě jednotky Kayaba s nastavitelným předpětím
Přední brzda:    1 kotouč ø 310 mm, 2pístkový třmen
Zadní brzda:     1 kotouč ø 260 mm, 2pístkový třmen
Pneu přední:    100/90-19
Pneu zadní:     130/80-17

Rozměry / Hmotnost

Výška sedla:  825 mm
Rozvor:   1500 mm
Úhel hlavy řízení:  62,2°
Stopa:     105 mm
Objem nádrže:  16 litrů
Hmotnost (pohotovostní):   230 kg

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 7 komentářů

Jirka 15. září 2012, 0:40 | 0 0

článek
Vážený Víťo,

podle fotek mě velice zarazilo datum testu. To se vyjasnilo až v průběhu čtení. Slušelo by se dodat, že Scrambler se již delší dobu nevyrábí v dvoubarevném provedení a v současnosti pouze v matných barvách. Taktéž není z testu jasné o jaký se jedná rok výroby testovaného motocyklu. Podle informace o 60 k, se jedná o karburátorovou verzi. Současná, vstřikovací, maskovaná tělesem karburátoru má o kůň méně.

Motor není v žádném případě totožný s Bonnevillem, mate to. Podoba je čistě vzhledová, Scram má přesazenou klikovku (tušim o 270 stupnu). Charakterem je podobný véčkovému dvouválci. Jede lip od spoda, hodi se to vic k "terenimu" nasazeni. Jinak pěkná recenze.

to PP: pro letosek k dispozici predvadeci bohuzel nebyl, ale nemohou mit predvadecku od kazdeho stroje, s tim je potreba se smirit. Ja ho vyzkousel uplne nahodou u soukrome osoby a oslovil me. Ma otackomer v zakladu a navic ma mit uz vsechno v metrice, takze zadny anglicky miry.

to ja: motorka jede fantasticky, siroky riditka, prirozeny posez. Pokud Te zajima soucasny svih, jezdi si dal na plastovy rejzi. Elegance to ma habadej. Proto se libi kazdymu neco jinyho. Jen me mrzi, ze ma plastovy predni blatnik

PP 5. září 2012, 18:24 | 0 0

Test: Triumph Scrambler
Nejlepší je, že v DK zastoupení Triumph ho na letošek neměli vůbec jako předváděcí ! Jak si mám koupit motorku, když se na ní nemůžu ani projet???

!GAS! 4. září 2012, 8:39 | 1 0

Sc
Já u něj skončil a nelituju. Minulý týden jsem s ním brutálně zmoknul během 3450km po Francii + Alpách a i přes nepřízeň počasí mi na ciferníku téměř pořád zářil úsměv. To se mi na předchozích strojích stávalo výrazně méně.

PP 3. září 2012, 21:33 | 0 0

Test: Triumph Scrambler
Už několik let po něm pošilhávám, před cca 2 lety přidali k základu i otáčkoměr a v zelené barvě je fakt pěkná. Možná u ní jednou skončím :-)

kopecky petr 3. září 2012, 9:35 | 0 0

u
Moc hezké barvy. Viděl jsem tu zelenou, ta mi nepřišla tak výrazná. Tahle kombinace motorku daleko víc ukazuje - v tom je přeci ta krása retra, ne?

Gusta 3. září 2012, 8:11 | 5 0

JE KRÁSNÁ !!!!!!
JE KRÁSNÁ !!!!!!

DC 3. září 2012, 8:09 | 0 2

ja
Napsal bych to jednodušejc:

Kdž potřebuješ na motorce "vypadat" ,-)))

Hezký retro, ale jen takl na koukání. Jezdit bych na tom nechtěl. Už tomu chybý ten současný švih a elegance. Motorka do vitrýny.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist