Změna a nový pohled na věc, to je přesně ten směr, který tahle doba potřebuje. Yamaha se neotřelosti nebála a vyprodukovala MT-09! tady je 188 kg ryzího štěstí

Reklamní slogany vyprávějí něco o temné straně Japonska, videa s MT-09 byla natáčena v noci a vládne jim hodně potemnělá atmosféra. Nevím a fakt nejsem štonc pochopit, proč to takhle udělali?

Vždyť se už od prvního rozjezdu tlemím v přilbě jak můj dvouletej kluk, přední kolo posílám do mraků tak lehce, jako by se chtělo dotknout snad až sluníčka, a v zatáčkách si s ní pohrávám, jako by byla vyrobená z peříčka. Ta motorka vůbec není temná, nýbrž dává radost, a to je mnohem víc! Alespoň mně se tak zdá!

Dejte jí povel a ona zareaguje okamžitě s křišťálovou čistotou. Nástup výkonu, zatáčení i brzdy – na MT-09 je všechno pohotové, bez prodlevy nebo zaváhání. Samozřejmě, celou tuhle show na sebe strhává naprosto fantastický tříválcový motor, do kterého jsem se zamiloval už po několika prvních sekundách, tedy vlastně ihned potom, co prvně naskočil. Je to chuligán a má docela dobrej chraplák.

TEST: Yamaha MT-09

Nejdřív se sice tváří krotce, ale jakmile otočíte plynem o víc než polovinu, dostaví se masivní tah doprovázený hrubým soundtrackem (a co teprve, až to dostane nějaký laďák!). Všechno mě tady neustále pobízí k tomu, abych se jízdou bavil, občas dělal kraviny – a to se zkrátka neokouká…

 

Pojďme od začátku

Tříválec je naprostá novinka. Už jen samotný objem 847 kubických centimetrů dává tušit, že to rozhodně nebude žádná slabá a upištěná sušinka. Čemuž dávají první kilometry zcela za pravdu. Navíc technici Yamahy dali přednost opravdu hodně dlouhým kvaltům, takže vznikl pocit, že lze pořád dál a dál přidávat.

Absolutně skvěle převodované do města a na běžné sobotní projíždky, tzn. od vesnice k vesnici. Motor bručí a má chuť se neustále rozmotávat, stoupat v otáčkách. Na nedotočenou čtyřku to v pohodě jede 140 a pořád je tam síla – okouzlující. Tady prostě nepotřebujete víc. Elektronický plyn YCC-T dává motoru možnosti nastavení – standardní režim, „A“ pro ostřejší nástup a „B“, který je o maličko línější.

TEST: Yamaha MT-09

To všechno je fajn, pořád si máte s čím hrát. Na jakýkoliv mód je reakce plynu stále dost prudká, ale jsou tu i drobná negativa – i sebemenší otočení z plně zavřeného plynu s motorkou škubne, milimetrový pohyb jako by byl čtvrt otáčky… Nepomůže nic, ani vymezení vůle heftu. Na tohle si budete muset chvilku zvykat, ale jak řekl po testu Karda: „Tohle je motorka přesně pro ty lidi, kteří nechtějí plyšovou dokonalost čtyřválce a budou hledat něco jinýho s osobitým charakterem. Něco, s čím se budou moct trochu prát. A tady to teda maj…“

I přesto mě tenhle agregát nesmírně baví, protože má sílu vždy, všude, na jakékoliv otáčky a prakticky od volnoběhu. Pokud jde o dodávku výkonu, tohle je jeden z nejlepších motorů vůbec. Připravte se na to, že pokud normálně nejezdíte po zadním, MT vás to naučí – na první tři kvalty k tomu nebudete potřebovat asistenci spojky, což je něco naprosto nevídaného u sériové motorky, a natož pak z Japonska!

 

TEST: Yamaha MT-09TEST: Yamaha MT-09

 

MT-09 s přehledem

Yamaha se zaměřila při konstrukci téhle motorky na jeden hodně důležitý faktor. Chtěla udělat co nejužší mašinu, jejíž ovladatelnost bude postavena hlavně na tom, že je motor položený hodně nízko a nikde se do stran nebude naklápět žádná přebytečná váha. Takže hnedka na první pohled vidíme ten nový litý hliníkový rám, na druhý si pak všimneme lehké zadní kyvky s unikátním vodorovným přepákováním odpružení.

Dohromady váží celá 188 kg, a to je důkaz, tady nepotřebujeme další slova. Navíc pilot sedí na motorce vzpřímeně (tedy uvolněně) a má přehled, což je pro dobrý pocit z ovládání motorky taky věc hodně důležitá.

TEST: Yamaha MT-09

Předek MT-09 je velmi lehký a při jízdě cítíte, že je na něm málo hmotnosti. Někdo by mohl tvrdit, že je motorka lehce nervózní, ale mně ten malý pohyb v řídítkách vyhovuje. Přední vidlice je teda dost měkká a při brzdách se mašina citelně potápí, což jde vyřešit změnou nastavení, ale nemůžu říct, že by mi to nějak přehnaně vadilo. Na nerovnostech si motorka maličko povyskočí místo toho, aby hrbol zarazila do země železnou pěstí, ale to se dalo díky váze čekat. Není to nepříjemný, prostě se to takhle chová.

Motorku fakt nejvíc baví okresní silnice. Tohle je bajk, se kterým se nepřetlačujete, ale řídíte ho! Najít hranici přilnavost je snadné i díky velmi dobrému obutí do Bridgestonů S20. Čím rychleji jedete, tím motorka víc ožívá. Radiální brzdy dělají úžasnou práci, protože kombinují sílu a cit, aniž by byly zbytečně kousavé. Příplatek na ABS je dvacet tisíc, ale naše motorka ho neměla, takže jsme si užívali i citlivě kontrolovaných brzdných smyků a zvedání motorky na přední kolo. To jde díky vychytané geometrii snadno.

TEST: Yamaha MT-09 

MT-09 praktické postřehy

Motorku jsme měli nakonec v testu čtyři dny a kvůli ne úplně parádnímu počasí jsme najeli necelých 400 kilometrů – i tak si ale dovolíme shrnout všechny naše postřehy, tím odpovíme i na řadu dotazů, které se objevily v našich internetových diskusích.

Palubka a hlavně budíky. Digitální ukazatel je malý a líbil se hlavně mému staršímu kolegovi Kardovi. Což je sice trochu s podivem, on je na tyhle věci konzerva, ale prosím. Tady je jeho hodnocení: „Je to malý, přehledný a jednoduchý. Vlevo ukazatel kvaltu, dole velká číslice okamžité rychlosti, viditelný ukazatel aktuálního stavu paliva a nahoře v lajně indikované otáčky.

TEST: Yamaha MT-09TEST: Yamaha MT-09

Přepínání módů máte jednoduše na jeden knoflík na pravém palci, na displeji pak vidíte aktuálně zvolenou úroveň, přičemž STAND tam svítí automaticky po nastartování. Na přístrojovce můžete volit ještě dva tripy, hodiny a ukazatel průměrné a okamžité spotřeby – kdo potřebuje víc.“

Taková vsuvka. Motorku ozvláštňuje i nové pojetí kolébky startéru a chcípáku, což je praktické. Na druhé straně nový přepínač blinkrů je až moc blízko tlačítka klaksonu, takže si občas zatroubíte.

Velikost motorky a spolujezdec. Tohle je zajímavé téma. Skvělá je například manipulace na místě. MT-09 vážně neváží nic a zaparkovat nebo otočit ji kdekoli zvládne fakt i malé dítě. Tohle ale musí být něčím vykoupeno, a jelikož prostor pro pilota je dostatečný, je to vykompenzováno místem spolujezdce – ten má stupačky moc vysoko (níž by je ale dát nešlo, vadily by řidiči) a jeho pozice na nás působila hodně skrčeně.

 

TEST: Yamaha MT-09TEST: Yamaha MT-09

Další téma – spotřeba a malá 14litrová nádrž. Tady je vám asi jasné, že jsme MT-09 nějak zvlášť nešetřili, takže náš průměr byl spíš k sedmi litrům, ale s ohledem na objem motoru si troufneme tvrdit, že i při běžném brblání to nepůjde až tak moc pod šest. Takže dojezd na max. 200 km, tady se hodí právě ten velký indikátor na přístrojovce.

Zdá se vám to málo? Není. MT-09 si nehraje na motorku pro nějaké velké cestování. Dálnice je díky zmiňované vzpřímené pozici jen taková nouzovka, na týhle motorce se budete chtít spíš bavit, než se kochat a rozhlížet. Takže zajet si sem tam „odfrknout“ k pumpě bude vlastně prospěšné.

TEST: Yamaha MT-09

 

VERDIKT Yamaha MT-09

Tohle je skutečně motorka, která převrátí svět. Žádná nastavovaná kaše, žádná stá varianta zavedené praxe. MT-09 je něco nového, přitom v ceně, která tě donutí přemýšlet o tom, jestli bys těch nemnoho kaček přeci jen někde nevyškrábnul a tu novou motorku si nedopřál. Dráždí svým motorem i poměrně novým celkovým pojetím. Když tuhle motorku vypustila Yamaha do světa, zahřmělo, a jak se zdá, docela hodně!!!

 

TEST: Yamaha MT-09 

 


 

 

MT-09 v číslech:

Motor: Objem každého ze tří válců je 282,33 cm3, 78,0 mm vrtání × 59,1 mm zdvih. Motor nese na svém boku označení CP3, což znamená, že Yamaha se drží své filozofie „Crossplane“ s předsazenou klikovou hřídelí (znáte CP4 z modelu YZF-R1 a CP2 z XT1200Z). Odsazení čepů klikovky 120° (sekvence na 0°, 240° a 480°). Otáčky milující chraplák generuje maximální výkon 115 koní při 10 000 otáčkách.

Podvozek: Přední vidlice o průměru 41 mm má zdvih úctyhodných 137 mm a lze na ní pracovat s přitlumením odskoku. Zadní zavěšení typu Monocross je umístěno vodorovně s kyvnou vidlicí a má nastavitelný odskok a předpětí. Přední 298mm kotouče brzdí radiální 4pístky.

 TEST: Yamaha MT-09 


 

Body od redakce – kolik a proč…


CARLOS

MOTOR: 100 % – je zábavný, silný, má šťávu, charakter, na první tři kvalty jde za plynem na zadní.

PODVOZEK: 95 % – lehkou motorku si v zatáčkách přehazujete jak balónek z pouti; předek maličko do měkka, ale to mi nevadí, cítím dostatečné odezvy.

UŽITEK: 98 % – ideál do města a na víkendové vyjížďky, miluje zatáčky! Budete se bavit každým kilometrem víc a víc. Na co se moc nehodí, to je toulání po dálnicích.

KONKURENCE: 0 % – podle mě neexistuje. Není to naháč střední třídy, je to něco víc. A na sportovně-cestovní motardy vyšší třídy (SM T, Hyperstrada) zas vyzraje svou cenou. Yamaha vymyslela novou škatulku a MT-09 si v ní báječně lebedí.

 

TEST: Yamaha MT-09 

 

KARAS

MOTOR: 100 % – i když je maličko ucukaný, tak mě bavil neskutečně. Tohle se povedlo, a moc!

PODVOZEK: 72 % – z toho až tak stoprocentně odvařený nejsem. Přední vidlice by mohla být možná kratší a určitě tužší (lze ovšem nastavit). Měl jsem někdy pocit vratkosti, nejistoty, který mi ale nikdo nepotvrdil, takže spíš jen nějaká moje schíza (anebo zkrátka až nečekaně lehká motorka…).

UŽITEK: 99 % – macatější piloti jako já nechť si nejdřív uvědomí, že je to poměrně malá motorka. Jinak ale nic v cestě nestojí, zábavnosti nabráno vrchovatě.

KONKURENCE: 0 % – souhlas s Karlem. Tahle motorka je tak odlišná od ostatních, že nemá cenu ji teď s něčím srovnávat.

TEST: Yamaha MT-09

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno