TEST: Yamaha MT-09 Street Rally

29. října 2015 v 17:05

Autor: Karel Táborský
Fotografie: redakce

Velikost textu: smaller normal bigger

Bohem nadaná - Zvednout sedlo, najít pojistku s nápisem ABS a vyndat ji. Nic víc nebylo třeba k tomu, abychom se do Street Rally bezmezně zamilovali. Je to vlastně úplně jednoduchý ...

Už žádné grrr, grrr, grrr od brzdové páčky a nadávání, že nevypínatelné ABS je u takové motorky naprostý zločin. Stačilo vytáhnout příslušnou pojistku, strčit ji do zadku odpovědného továrního technika a začít si užívat nekonečných smyků. Ta motorka si o to neříká, ona vás vysloveně prosí, abyste na ní blbnuli.

o je její smysl, proto byla vyrobena. Ano, MT-09 má pořád několik drobností, které by šlo vylepšit, ale výborná motorka by přece neměla být stále držena na vodítku pomocí elektroniky. ABS je dobrá věc, která bez pochyb zabránila spoustě pádů. Jenže tady a teď, na téhle motorce, by mělo být i tlačítko, kterým ho pošlete na dočasný odpočinek. Samozřejmě, můžete si koupit i verzi bez něj (a ušetřit pár tisíc), ale mít možnost jeho deaktivace mi přijde lepší.

 

Co je zač?

MT-09 Street Rally je vlastně standardní MT-09 s jiným sedlem a extra přidanou kapotáží kolem řídítek. Kryty u předního světla vypadají, jako kdyby je navrhoval letecký inženýr. I když se určitě nebudou líbit každému, je neoddiskutovatelná pravda, že motorka s nimi vypadá dost divoce. Mají i nějakou jinou než estetickou funkci? Upřímně, nevím. Nápor větru na tělo mi přišel naprosto identický se základní verzí, ale na druhou stranu – kdo si koupí tuhle mašinu a bude řešit, jestli na ní přehnaně fouká? Nikdo.

Tohle fakticky není bike na dlouhé dálniční přesuny, kde ochranu před větrem můžete celkem po právu vyžadovat. Sedlo je užší a rovnější než na standardu, takže sedíte kousek výš a je tady víc místa pro pohyb nohou, a tím pádem i celého těla. To se mi líbí, dává to mašině ten správný supermotardový nádech, i když posez zůstává spíš „naháčovitý“. Jinak je to ale pořád naše známá MT, což je dobrá věc. Podle nás je tohle motorka, která nakopnula Yamahu, aby se probrala a začala znovu dělat skvělý mašiny pro lidi, kteří dávají přednost zábavě před rozumem.

 

Vladař motor

Jestli je něco, co mě na MT od začátku bavilo, tak to je motor. Stejně byste se zeptali, takže to nemá cenu zastírat – ano, problém s příliš horlivou dodávkou paliva není ještě úplně vyřešený. Třebaže Street Rally má lehce pozměněné palivové mapy, které by reakci plynu měly zlepšit, ale dokonalý to teda rozhodně pořád není. Dávkovatelnost je dobrá, tady není nic špatnýho, ale prvotní otočení plynem je zbytečně zbrklý. Pomůže přepnutí palivový mapy na mírnější mód B (ten dává i při plném plynu asi 80 % z celkového výkonu), ale potom nemá jízda takovou razanci, jakou by mít mohla.

Většinu z vás bude lákat jezdit pouze na nejostřejší režim A (a potom vyprávět všem v hospodě, že na něj jezdíte, i když sněží...), ale to bude vyžadovat čas. Je to něco, na co si holt budete muset zvyknout a nemá cenu kvůli tomu motorku zavrhnout, protože by to byla obrovská škoda. MT je totiž nesmírně nadaná a schopná.

 

Je geniální

Její tříválec poskytuje dostatečný krouťák už téměř od volnoběhu, a když se na něm svezete, brzy pochopíte, že tahle koncepce motoru je geniální. Nemá žádné nevýhody, je plná charakteru a zásoba výkonu je prakticky nevyčerpatelná. 115 koní bohatě stačí na to, abyste si kdykoliv přizvednuli přední kolo a nechali se unášet na vlně točivého momentu, který nastupuje vlastně okamžitě. Krátké převody dávají jízdě potřebný důraz, převodovka je přesná bez nutnosti násilného kopání kvaltů. Ve skutečnosti je jízda na MT jednoduchá. Buď můžete zaujmout útočnou pozici (ta je díky výborné pozici za řídítky na dosah ruky), nebo jen tak relaxovat.

Vlastně nepotřebujete ani moc řidičského umění, abyste z téhle Yamahy vymačkali téměř vše. Veškeré ovládání je intuitivní a podvozek funguje velmi dobře a neklade na pilota žádné přehnané nároky. Pocitově je tady trochu víc váhy na předním kole (kvůli posezu a plastům kolem řídítek), takže Rally není tak rozdováděné, když nejede po úplně dokonalém povrchu, jako to umí standardní verze. Ta má se zatížením předního kola někdy trochu problém. Není to špatně, jen to vyžaduje trochu jiný přístup k řízení. Street díky rozložení hmotnosti lépe zatáčí a vrhá se do vinglů, ale taky tím přišel o špetku hravosti.

Pokud máte možnost, doporučoval bych vyzkoušet obě verze, abyste zjistili, která vám víc sedne. Já bych se asi přiklonil k základu, už kvůli tomu, jak nenuceně a lehce se s ní jezdí po zadním. To je přece to, co od takového stroje chcete, ne?

 

Umí pobavit

Street Rally je motorka s dobrou náladou, a to nemusí ani vrčet. Už na stojánku víte, že tohle bude projížďka, která vás neuspí. Není tady žádný nesoulad vlastností. Je to chytře vymyšlený celek. Motor bezvadně koresponduje s podvozkem a i brzdy jsou naprosto adekvátní a s dobrou dávkovatelností. Můžete se na něm cítit jako hrdina, aniž byste se nutně museli dostat do problémů. Soundtrack má správnou intenzitu, řídítka akorátní šířku a na přilnavost pneumatik je spolehnutí, i když trochu lepivější pryže by nebyly od věci. Přece jenom, kdyby to na vás někdy přišlo a chtěli jste zlobit víc než obyčejně...

Na hrbolech si sice trochu povyskočí, ale to je dáno nízkou hmotností, která je v připraveném stavu s plnou nádrží pouhých 188 kilo. Od takové motorky prostě nemůžete očekávat, že každou nerovnost zarazí do země ocelovou pěstí. V zatáčkách jde z řízení dobře rozpoznatelná odezva a po asfaltu se brousící hlásiče náklonů vás včas varují přes malérem. Není to stroj na zajíždění traťových rekordů na místní motardových okruzích – ona má za úkol pobavit vás cestou tam. Z každé křižovatky dát pořádnou svíčku, před zatáčkou podkopnout dva kvalty a přes zadní brzdu poslat motorku štorcem do míst, kde byste v normálním případě měli jet čistou stopou.

TEST: Yamaha MT-09 Street Rally

To ji prostě baví. Tlumiče si poradí i s občasným skokem přes obrubníky, na motokrosové vložky ale rovnou v tomhle okamžiku zapomeňte. Na to mašina nemá dost velké zdvihy pérování, a když to přeženete, očekávejte ne zrovna příjemnou ránu do míst, kde se zadek potkává se sedačkou. Lehké skoky ano, ale musíte mít rozum...

Pokud jste fanda motorek, se kterými je sranda i při brblání městskými rychlostmi, Street Rally je ta pravá. Svezte se a budete se smát. Vážně.

 



Motor

Typ:  vodou chlazený řadový tříválec, DOHC, 12V
Objem: 847 cm3
Vrtání x zdvih: 78 x 59,1 mm
Maximální výkon: 115 koní @ 10 000 ot./min.
Točivý moment:   87,5 Nm @ 8500 ot./min.
Počet rychlostí:   6
Sekundární převod: řetěz

Podvozek

Rám: dvojitý hliníkový
Přední odpružení:   USD vidlice, nastavitelná
Zadní odpružení: monoshock, progresivní, nastavitelný
Přední brzda:  2x 298mm disk, 4pístkové třmeny, ABS
Zadní brzda:   245mm disk, 1pístkový třmen, ABS
Pneu přední: 120/70-17
Pneu zadní: 180/55-17
Rozvor:  1440 mm
Objem nádrže: 14 l
Pohot. hmotnost: 188 kg

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 1 komentář

xtezeto 26. října 2015, 18:11 | 1 0

Tracer
Ten motor se mi hódně líbí a zajímalo by mě,jak funguje v Tracerovi. Tak se chci zeptat jestli bude nějakej test Tracera? Díky.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist