The Gasbox – Norton Dominator

3. listopadu 2016 v 18:07

Vydejte se s námi zpátky časem až tam, kde byly motorky na dřeň jednoduché. Stavba je to sice nová, ale rozhodně podle starých principů ...

"Dokonalosti není dosaženo tehdy, když už není co přidat, ale tehdy, když už nemůžete nic odebrat."

Antoine de Saint-Exupéry

Jestli tento výrok slavného spisovatele Jesse Bassett zná nebo prostě "jen" miluje jednoduché motorky, zůstane záhadou. Jednoznačně ale můžeme říct, že motorky, které jeho značka The Gasbox (web) vypouští do světa, na jednoduchosti stojí. Z dílny v americkém Clevelandu už jich pár vyjelo a právě naprostá jednoduchost spojená s elegancí, je jejich společným jmenovatelem. Však se Jesse kolem motorek motá už od deseti let, kdy chodil zametat do místního motoshopu.

"Jednoho dne mi kamarád řekl, že ví, kde se ukrývají části starého Nortonu Dominator. Jeli jsme asi hodinu západně od Clevelandu do velké stodoly. Byla plná dílů a motorek z Británie, očividně odložených bez dalšího záměru. Majitel řekl, že Dominatora má, ale někde zahrabaného a že bych takovou starou rezavou věc stejně nechtěl. Mýlil se." popisuje počátek této stavby Jesse. Domino z roku 1950 totiž vyhrabal, zaplatil a odvezl do dílny.

 

Tady ale Norton, respektive jeho část, motor a rám, směřovali do kouta. Jessemu se začalo dařit, práce měl víc, než dost a tak Dominator čekal na svou příležitost. Ta přišla, když se v dílně objevil zákazník, který miloval Jesseho stavbu BSA z roku 2010 a chtěl po něm podobnou. V ten moment si mistr stavitel vzpomněl na motor z Nortona a bylo dojednáno.  Z hromady šrotu se měla stát krásná motorka.

 

Motor bylo potřeba dát od základu do kupy, a když už v tom Jesse byl, rozhodl se ho výrazně upravit. Původní objem 500 cm3 mu byl málo a tak začal shánět 600 válec a kliku. To nebylo nic snadného, ale nakonec se podařilo. Následně se Jesse pustil do vyvažování kliky, přebroušení vaček a instalaci větších ventilů. Zvenku pak spousta leštění.

 

Rám sice připomíná ty původní z Nortonu ES2, ale je kompletně vlastní výroby s ergonomií přesně pro majitele motorky. Stejně tak si Jesse sám vyrobil vahadlovou vidlici a pokračoval nádrží a zadním blatníkem. Kola samozřejmě koupená, vpředu 21“, vzadu 19“. Zadní brzda pochází z původního Dominatora, přední je z Triumphu Thunderbird. Elektrika naprosto jednoduše, 6 V soustava Lucas, budík starý Smith, který Jesse ani moc nečistil.

 

Ve finále naprosto jednoduchý černý lak, který nechá vyniknout leštěným dílům. Víc toho nebylo potřeba. Síla jednoduchosti zvítězila.


Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Diskuse: 2 komentáře

Jann 24. března 2016, 13:02 | 0 0

Jednoduche
V jednoduchosti je krasa. Kvak to napisal uplne presne.

kvok 24. března 2016, 6:47 | 1 0

kvak
kluci uz s tim bezte do p.r.d.e.l.e., kdo se ma na to porad koukat, zase sem si po ranu poslintal pizamko ;-)


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist