O vývoji tříválcového motoru informovala Yamaha už na podzimním veletrhu Intermot. K dnešnímu dni pak konec spekulacím o jeho objemu a motorce, ve které bude jako první umístěn. Prohlédněte si nový motor i celou MT-09

Začněme motorem, ten bude spoustu lidí zajímat. Je totiž dost pravděpodobné, že se neobjeví jen  Nm jednom modelu, ale že ho postupně Yamaha bude nasazovat do dalších kategorií. Slovy čísel řečeno: 3 válce v řadě, objem 847 cm3, výkon 115 koní v 10000 ot./min., točivý moment 87,5 v 8500 ot./min. To rozhodně nevypadá špatně, co říkáte. Navíc tu máme odsazení čepů klikovky o 120°, díky čemuž Yamaha slibuje výživný zvuk a plynulý zátah od spodních otáček. Čujete technologii crossplane jako u Yamahy R1? Nejste daleko, ze zmiňovaného motoru tento při vývoji vycházel.

 

O tom, že má tříválec řady výhod asi netřeba mluvit. Máme tu užší stavbu motorky při stejném objemu, lepší zátah odspodu a v neposlední řadě úsporu hmotnosti. A toho všeho určitě nová MT-09 využije. Však také zkratka MT znamená Monster Torque a nová devítka na své předchůdce jasně navazuje. Tak se na ni pojďme podívat.

 

Už na první pohled zaujme výškou, tohle není standardní naháč. Pohled do technické tabulky to potvrzuje, výška sedla 815 mm, tohle je takovej mix s motardem. To říká i sama Yamaha, takže tady půjdeme proti Hypermotardu a teoreticky i některým cestovním endurům. Hodně dobrým parametrem je také hmotnost, plná motorka váží jen 188 kg (191 s ABS) a to je hodně slušné a blbnutí po městě i v zatáčkách to jen nahrává.

 

Tříválec vsadili u Yamahy do litého hliníkového rámu složeného ze dvou částí, vzájemně sešroubovaných u krku řízení a uchycení kyvky. Skvěle vypadá zadní banánová kyvka, kterou vede monoshock se zdvihem 130 mm. Na předku pak najdeme USD vidlici, zdvih 137 mm. Zda budou štelovatelné a v jakém rozsahu zatím bohužel nevíme. Podle radiálních čtyřpístkových brzd ale můžeme tipnout, že na výbavě Yamaha šetřit nebude.

 

O možnosti mít MT-09 s ABS už jsme se zmínili, takže dodáme, že do elektronické výbavy bude patřit plyn ride-by-wire, kontrola trakce a také trojice nastavitelných palivových map. Zajímavě vypadá nový digitální budík. Krom něj použili konstruktéři několik pěkných moderních prvků, jako zadní LEDkové světlo a LEDky vpředu pro denní svícení. Hodně se nám líbí kraťoučký výfuk pod motorem, odlehčená zadní část a taky parádně široká řídítka, to se bude dobře řídit.

 

Musíme se přiznat, že tohle jsme od Yamahy nečekali, ale na druhou stranu je tento krok zcela logický. Zmiňovaní konkurenti se dobře prodávají, tak proč si nezobnout také kousek koláče. Model MT-09 je ohlášen jako ročník 2014, ale podle vedení firmy by se měl objevit už letos v září a to hned ve čtyřech barevných variantách.

Foto: Yamaha Motor Europe

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno