Děláme to každý rok. Vezmeme běžnou motorku a strávíme s ní naplno jeden den. Letos padla volba na nenáročné XJ6 jako na jednu z nejdostupnějších motorek na trhu

Je to naše oblíbená kratochvíle. Každou sezonu vezmeme jednu motorku z kategorie „nejběžnějších“ a strávíme s ní jeden (ne)všední den. Účelem cvičení je čtenářstvu ukázat, co v praxi obnáší jezdit na takové mašině a na co se můžete připravit, pakliže se rozhodnete ji vlastnit. Loni tímto real-testem prošla sportovní GSX-R600, letos padla volba na dostupného naháče XJ6.

Takže se ptáme: Jak se tento malý čtyřválcový naháč popasuje s okruhem? Kolik vás bude stát běžný provoz? A jaké to bude brouzdat na takhle „otevřené“ motorce po celý den? Výzvou je jistě i test, zda se dá najet víc než 500 kilometrů v jednom kuse.

Yamaha XJ6

 

Brno – trap

Začneme zcela netradičně. Jsme v Brně na okruhu a okolo nás hučí natěšený roj maníků na Motoškole. Jsem tu i já a s malou XJ6 poslušně najíždím do dychtivého konvoje. Vím totiž jedno, a je to už několikrát ověřená pravda, pokud máte neodvratnou potřebu dotknout se kolenem země, pak je právě tahle malá Yamaha nejideálnějším strojem k tomu si vyhovět.

Nízký posez, polosportovně zalomené nohy a nepřehlédnutelná převaha nad motorkou (díky jeho vyvážení a nízké váze). Všechno tu klape do noty a je to vlastně logické. Na sportovní motorce musíte jet v zatáčce trap, aby šla naklonit na kolenní úhel, na vysokých motardech či endurech je to pak skoro úplně nemožné… Ovšem na motorkách jako XJ6 se opřete kolenem o zem už ve třetí zatáčce, klidně i v rychlosti okolo 60 km/h, jako by to krouživé Brno stavěli jen a jen pro mě.

Yamaha XJ6

Tohle je velká výhoda téhle motorky a můžete si ji užít hned v tom stavu, v jakém si motorku vyzvednete v obchodě. Tlumení je sice měkčí, ale přesné, stejně jako řízení. Ne, samozřejmě nejde o absolutní čas na jedno kolo (na to by potřebovala víc okruhových schopností), ale spíš o fakt, jak si takové volné ježdění na dromu užijete. A povede-li se vám udělat nějakou drobnou chybu, jste nováček a občas to někde ještě nedotočíte, nevadí, hbité „Xjéčko“ můžete klidně mlátit přes prsty, ono se už samo nějak chytne. Limit v zatáčce najdete díky hlásičům náklonů bezpečně – stupačky jsou zabořené v zemi o chvilku dřív, než byste se dostali přes hranu zadní gumy. To musíme pochválit. Je hravá, ale nedostane vás do maléru.

Yamaha XJ6Yamaha XJ6

 

Brno – odjezd

Takže už víme první věc. Není to okruhová motorka, ale dá se na ní zvládnout okruhový den. Na konci svých jízd už budete odšroubovávat dorazy stupaček, zatáhnete zadní péro na doraz a užírat budete zadní 160 až do kraje. Tomu já říkám sakra dobře začatej den. A ještě malý dovětek, stejně jako je jednoduché dát koleno na okruhu, stejně tak je to snadné i kdekoli jinde. A co se konkrétně této disciplíny týče, věřte starému rutinérovi, budete vždycky tak trochu ve výhodě oproti 99 % všech ostatních motorek – lhostejno kde (a proti komu), na XJ6 to koleno vždycky nějak „dáte“.

Ale nechceme psát jenom o blbnutí. Po indexu zábavnosti jdeme postavit na hlavu další mýtus. Že prý se údajně na takhle malé motorce nedá strávit pár dní na delší cestě? Taky docela dost otřepaný omyl, přátelé. Čtyřválec je jemný jako samet, 76 koní tam doopravdy je a šestikvaltová převodovka pracuje tak tiše a neznatelně, že to vlastně ani nepostřehnete. Což je obrovská výhoda, právě pro delší cestování. Věřte mi, znám to sakra dobře z vlastní zkušenosti – motorka s vibracemi, uječená a vzteklá má sice něco do sebe, ale na mnohodenní dovolené vám všechny ty „charaktery“ začnou pomalu ale jistě lézt na nervy, zkrátka to otravuje. Pak už ani nevíte, jak si sednout, aby to nebrnělo, zatáčky se stávají otravou a na pumpách stavíte pomalu dřív, než se nadechnete.

Yamaha XJ6

 

Možná (a logicky) teď namítnete, že by to chtělo spíš kapotáže. Ale i tady si dovedeme poradit. Pokud doopravdy toužíte mít doma jen a jen naháče pro 99 % všech dní v roce, tak z něj cestovku uděláte jednoduše velkým tankbagem, za který se při jízdě schováte jako za štítek. Odvede vítr, pomůže i proti vodě. A dokonce (a to jsme zkoušeli změřit) ani moc neškodil na spotřebě. Běžně jsme dokázali jet s XJ6 průměrně za 4 litry na 100 km/h, mohutný výkyv nad tuto hranici nepřinesl ani okruhový den, ani cestování s plně naplněným tankbagem. Se sedmnáctilitrovou nádrží to tedy znamená, že v pohodě najedete 350 km v jednom kuse, aniž by se vaše noha musela dotknout země.

Ale jednu drobnou připomínku dáme – dva dvoumetroví metráčci, bagáž a možná ještě nějaký ten kufr, to už asi pro tuhle šestistovku moc nebude. Ta síla potom zkrátka už není taková a nemůžete požadovat po fresh zábavné motorce, aby se stala soumarem. Tady doporučujeme před pořízením motorky vyzkoušet, bude to individuální.

Yamaha XJ6

 

Brno – ve městě

A co je někde handicap, může být v jiném prostoru předností k nezaplacení. Malé motorky jsou pro město jako svěží pohlazení a jejich řidiči nemají konkurenci. Dáte na motoškole za sebe pár kuželů a poznáte, kdo je zvyklý jezdit a proplétat se lesem aut. A pokud se to chcete naučit taky tak, je na to XJéčko zase jako dělané. Velký přední světlomet dá řidičům aut vědět, že je za nimi motorka, a s nepříliš širokými řídítky nemusíte mít strach, že o něco zavadíte v kolonách, navíc kdykoli můžete zastavit a došlápnout nohou na zem, 785 mm je reálná výška sedla, určitě dosáhnete. Vkrádá se mi do hlavy rýpavá myšlenka, že tohle ocení hlavně holky a piloti s postavou okolo 170 cm.

Stejná lehkost ovládání, kterou jsme upřednostnili při jízdě na okruhu, se vám bude hodit i při jízdě v každodenním mumraji. Motor jde velice hladce do otáček, je předvídatelný. Navíc u nového modelu 2013 je ciferník otáčkoměru nově LED-podsvícený a bílá ručička se nedá přehlédnout. Opět je to o té absolutní kontrole nad strojem.

Yamaha XJ6Yamaha XJ6

Námi testovaná SP má letos rovněž nově dělené sedlo. A za tuto novinku opravdu tleskáme, protože kdo sleduje Motohouse dlouhodobě, ten jistě ví, že jsme příznivci právě tohoto řešení. Na děleném sedle se můžete zapřít o odstupňování, své výhody to má také pro spolujezdce, i ten má větší oporu, nesklouzává na záda řidiče a cítí se na své pozici jistější. Na adresu XJ ještě přidejme, že letos má pro spolujezdce i nová madla. Motorku můžete snadno dovybavit i přídavným kufrem.

Yamaha XJ6

 

Brno – za městem

Jak se tedy jezdec doopravdy cítí, pokud stráví v sedle takové motorky celý den? Nebudu lhát, jsem unavený. Díky všem možným pojížďkám to nakonec za den a půl bylo dohromady 700 kilometrů, a to už se projeví. Vůbec to neodnesly nohy (úhel zalomení a ergonomie je perfektní), nebolí ani zadek (pevné sedlo se neprosedí), spíš cítím záda a ztuhlý krk, protože jsem v zimě jen seděl u compu a teď si tělo stěžuje na pohyb.

Takže chyba víc v jezdci než v motorce. Chce to cvik a další vydatnější porce. XJ6 si je jistě ráda dopřeje. A další výhody takovéhle malé motorky? To už vypočtu opravdu jen telegraficky. Za své peníze dostanete skutečný kus motorky, spotřební materiál nebude tak zatížen častým opotřebením (při normálním užívání motorky vám zaručím, že řetěz vydrží víc než 30 000 km atd.) a přijatelnosti hraje do noty i nízká spotřeba, jak již bylo řečeno v testu, i při vysokém zatížení, vycházely náklady na 1,40 Kč na kilometr. A to se všechno počítá, když si chcete motorku doopravdy užívat. Líbí se nám i design, letošní tmavá varianta (model SP) s imitací karbonu je elegantní, na závody odkazující Race Blue klasické řady zas působí docela hodně mladistvě.

Yamaha XJ6

Je to normální motorka pro normální kluky a holky. Není finančně náročná, jízdu si kdykoli (a kdekoli) užijete. A naučíte se na ní perfektně jezdit, protože jí je to vlastní. A o to tady přeci jde…

 

Výhody XJ6

* 205 kg motorky ovládnete velice lehce
* 160 zadní guma dovolí snadné přehazování ze strany na stranu
* 2x 298mm přední kotouče brzdí dobře a lze je doplnit o ABS
* 78 koní je „lidská“ porce, bude se vám líbit i jejich plynulý nástup
* 4,2 litru, námi naměřená průměrná spotřeba
* 17litrová nádrž vydrží s přehledem na 380 km

Yamaha XJ6

Foto: Honza Karásek

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno