Fight club

7. runda: Zaostřeno na interkomy

Honza Karásek vs Honza Somerauer

Interkom – na motorku zbytečná elektronická hračka

Honza Karásek

Věk: 39 let
Bydliště: Městec Králové
Povolání: editor Motohouse

Hodně jsem o tom přemýšlel. Musí v tom přeci někde být onen moment, který mi jde „proti srsti“ a to už v samotné své podstatě věci. Takže? S komunikačními systémy (podle mého) přichází do mé přilby i dost výrazný útok na samotnou podstatu mého motorkaření. Na moje soukromí. Alespoň já to tak vždycky měl – zavřel jsem se do přilby a byl jsem úplně sám, odstřižen od okolí, vlastně jen v pozici jakéhosi hráče nebo, chcete-li, pozorovatele.

Poslouchal jsem tem hukot rychlosti a užíval si ho. Když jsem naopak jel na „kochačku“, tak jsem si v duchu zpíval písničku (schválně, kdo z vás si v přilbě taky pobrukuje anebo zpívá?) a jízdu skoro postavil až na úroveň jakési meditace. Vždyť co může být víc uklidňujícího, než když vyjedete v dešti, všude na dohled zataženo a třeba se i pomalu přibližuje večer. Uzavřete se, udržujete bezpečný odstup od všech okolo, schoulíte se do sebe.

Celou svou bytostí považuju právě takto strávené stovky kilometrů v tichu za to nejlepší, co mi kdy motorkaření dalo. Bylo to o obrovské porci sebereflexe, pohodě a právě o onom vyklidnění – a, mimochodem, bylo úplně jedno, v sedle jaké to bylo motorky…

No a teď si představte, že by mi do takového obrovského klidu a pohody zazvonil telefon anebo by mi nějaký blbeček z hudebního rádia začal cpát do hlavy nějaký kraviny. Ne, ne a ne! Tohle prostě nedám. Pro mě zůstane motocyklová přilba tím posledním místem na zemi, kde je každým sám se sebou – místo, kde nemá nikdo cizí co pohledávat. Když budu chtít, aby rodina věděla, že jsem v pořádku, tak zastavím a zavolám. Když budu chtít po 1000 slyšet nějakou písničku, tak si to nechám třeba do auta.

Je tohle debata o tom, jestli patří elektronika k motorkám? Není. Stejnak tak uznávám, že vidím na silnicích víc a víc lidí s Interkomem, takže moje touha „po klidu“ asi bude více či méně ojedinělá. I tak jsem se o ni chtěl podělit. Už jenom proto, abychom si znovu ukázali, že motorkářská komunita není tak úplně ve všem „ze stejného těsta“.

Interkom – úžasný vynález, bez kterého už téměř nevyjedu

Honza Somerauer

Věk: 30 let
Bydliště: Liberec
Povolání: redaktor Motohouse

Začnu to jednoduše, moderní technologie mám do určité míry rád. A zrovna bezdrátový interkom je jedna z věcí, která mi fakt přirostla k srdci. Je pravda, že jsem závislý na muzice a to, jak ji dostat do helmy, jsem řešil dávno předtím, než se ke mně tahle fičurka dostala. I pro mě je jízda na motorce dost často relaxem, což je ovšem přesně ten moment, kdy chci slyšet Janis Joplin nebo Doors nejen v hlavě. Pravda je, že kdybych na motorce nenalítal takovou porci kilometrů, asi bych na to taky pohlížel jinak. Takhle se mi totiž dost často stává, že se nejedu jen tak projet, ale potřebuji se co nejrychleji dostat z bodu A do bodu B. V ten moment je pro mě motorka dopravním prostředkem, stejně jako auto a v něm si rádio taky pouštím.

A tohle jsou přesně ty chvíle, kdy mi taky nevadí telefonní hovor do helmy. Alespoň když dojedu na místo, nemusím řešit x zmeškaných hovorů. Takhle si jen trochu zpomalím, vyřídím, co potřebuju, a valim dál. Ano, i já mám chvíle, kdy nechci být rušen, ale ono není nic jednoduššího, než interkom nastavit pouze na příjem hudby nebo ho prostě vypnout úplně.

Třetí, pro mě také důležitou, funkcí je spojení jednoho interkomu s druhým, komunikace s další motorkou. A zas je to jenom na mně, jestli si chci cestou povídat o tom, co jsem měl včera k večeři, nebo celou dobu mlčet a hlásit jen podstatné informace, jako je: „Bacha, štěrk na vnitřku!“ nebo: „Můžeš předjíždět, je to volný.“

Interkom je pro mě zpestřením relaxace na motorce, příjemným zkrácením jinak nudných přesunů, pomocníkem a v jistém úhlu pohledu i ochráncem. Nejvíc mě na něm baví to, že tohle všechno můžu, ale nemusím. Stačí jenom zmáčknout to velké tlačítko na boku a moje helma je rázem zase jen mým prostorem.

Rozstřel:

Honza Karásek

1179 hlasů

Honza Somerauer

1023 hlasů
Dát svůj hlas Hlasujte kdo má pravdu Dát svůj hlas

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg


Diskuse: 17 komentářů

Martin 21. května 2016, 18:26 | 0 0

Úhel pohledu
Asi pravda je někde uprostřed, já osobně si také rád vychutnám klid a relax při jízdě, ale často jezdíme s přítelkyní na výlety a rádi si užíváme pohled na přírodu a prožité pocity navzájem. Je to potom naplňující, když cítím spokojenost toho druhého.

Macek 9. dubna 2016, 9:56 | 3 0

Technika
I když mám interkom nemusím nic poslouchat nebo brát telefón. Když ho nemám tak nemůžu kolegovi pomoci při předjíždění, upozornit ho na něco nebo přimět k zastavení. A vůbec nemožná je náhlá změna směru jízdy. Za mě takto: když nemám nemůžu, když mám můžu dle libosti.

Tlapík 6. října 2014, 21:02 | 1 2

proč interkom
4lověk by měl za jízdy poslouchat zvuk motoru a né se vybavovat s polujezdcem, na to pak bude plno času při zastávce a nebo při večeru třeba s vínem :-D

Richard Graczer 16. února 2014, 11:53 | 1 1

Prečo nie? A pre čo nie!
Telefonovanie za jazdy je out, nie pre to, že by rušilo pohodu ale je zhola nemožné. Neviem ako tí čo ho majú ale na mojom sa dá rozumieť druhej strane len okolo 50 km/h a tou idem zriedkavo. Japonský štvorvalcový vysávač s tichým chodom možno ale na Tuone je počuť iba sladké vrrrm. Na diaľnici pri nudnej premávke sa v pohode dá zvládnuť aj počúvanie hudby a manželke, po tom ako sa stratila zo speťáku cez intercom:" Zlato, ale v tom kruháči si mala ísť do ľava nie rovno.", je to praktickétak, že za mňa áno.

Jiří Ejs Procházka 10. února 2014, 15:15 | 7 0

Nepopsatelná výhoda intercomu...
Nejsem zastánce elektronických cajků v helmici. Na druhou stranu vézt eventuálně manželku a nebo přítelkyni a uprostřed věty ji vypnout... waw. :-D To je funkce, kterou si zkuste doma v obýváku... :-D

Kamil Dolezel 12. června 2013, 10:19 | 4 0

Antiradar
Intercom je rozhodne zajimava vec, pred cca 6 lety jsem resil jak komunikovat s druhou motorkou a zaroven jsem chtel privest zvuk z antiradaru do helmy, tak abych jej pri jizde nemusel sledovat. Pouzil jsem dratovy intercom s par drobnymi upravami, coz se osvedcilo s antiradarem, ale neosvedcilo se to pri komunikaci vysilackami s pritelkyni na druhe motorce, jelikoz se pri jizde neustale chtela hadat :)

školka 15. dubna 2013, 21:42 | 2 2

Názor
Souhlasím, že na motorce by se člověk měl soustředit na jízdu a né si s někým telefonovat a už vůbec ne řešit pracovní záležitosti, potom to ztrácí kouzlo motoježdění. Komunikaci s ostatními při společném výletě bych viděl jako příjemnou věc, další plus je určitě propojení s navigací.
Hlas o de mne má Somerauer, sorry Jendo, vím, že nejsi nadšenec pro nové věci.

Domi 10. února 2013, 12:43 | 3 0

Pomůcka
Pro mne je to moc dobrá věc, využívat možnosti jde vždy dle přání majitele, co nechci si nezapínám, ale třeba mně velice vyhovují podstatné informace o občasném dění před prvním jezdcem a nebo naopak já upozorním na riziko zezadu, nehledě na info při průjezdech městem apod. Za mně ANO.

muhy 23. ledna 2013, 17:16 | 4 0

zpusoby uziti
Ono velmi zalezi, nejen na motorkari, zpusobu jizdy, ci delce trasy, atd. Ja bych treba pri jizde muziku nikdy neposlouchal - to si radsi zarvu pri plnym kvaltu, nebo pobroukavam pri kochani. Ale dostat batuzek na delsi cestu, to je problem. Takze intercom je vybordelna vec na spolecne cestovani. At uz v tandemu nebo dve masiny. Prijimat hovory za jizdy taky dost rozptiluje, ale trebas na ceste do neznama koukat na GPS kazdou chvilu nebo slyset kam jet, je taky jina.. takze zalezi.. ;)

Jim 2. listopadu 2012, 22:08 | 6 0

Já tedy jo
Já si občas udělám radost a jedu na mašině i na služebku. A někdy i do zahraničí. Bez telefonování za jízdy bych musel každou druhou hodinu stát deset minut na krajnici a hučet do mobilu. Co ale používám hlavně a co mně rozhodně oproti telefonování za jízdy neobtěžuje, je ta dáma z Garmina, která mně vodí Evropou. Můžu si to i svižně hasit neznámým terénem a vím, kam odbočit. I když mám navi na dobrém místě, stejně jsem dříve musel složitě louskat z té miniobrazovky a změti čar, kudyma se s mášou teda dáme. Není to všelék a ve velké rychlosti je to nepoužitelné (a bylo by to i dost nebezpečné se ve 200km/h s někým vybavovat), ale ulehčí to život. Ovšem vola to i zabije. Stejně jako jakýkoliv jiný výdobytek socialismu. Muziku se na tom pouštět bojím. Máša je docela raketa a kdybych se zasnil u Metallicy asi bych rychle za toho vola byl sám... Myslím si, že skupince s interkomem odpadne i to dohadování na křižovatkách, kam že se vlastně jede. To ale nemám v praxi vyzkoušené páč jsem mezi "námi, co spolu jezdíme" zatim za toho troubu s elektronikou sám. A jak tu píšou ti co to zkusili - dá se to vždy vypnout. To používá zhusta moje spolujezdkyně. Asi do toho moc funim či co.... Tohle všechno samozřejmě neznamená, že si všichni ten drahej krám musíte nutně hned běžet koupit... Ona ta životnost zalité a nevyměnitelné baterky taky nebude věčná... Až bude sada pro dva za tisícovku nebo zadarmo v ceně lepší helmy, debaty myslím přestanou. Tož krátkou zimu všem.

Petr 16. října 2012, 18:25 | 4 0

Ano
Určitě ano, dokud to neskusíte tak nevíte o čem mluvíte . Mám GSX R 750 jezdíme střídavě oblačno :-) rychle i normálně a pokud jedeme rychle oba řekneme jen bacha písek nebo když je uplně nejhuř jen KU... a kolega už ví že má brzdit nebo dávat pozor . Při pohodové jízdě někde kde to neznáme mu řeknu , tahle zatáčka je super dej si jí a on ví že muže jet a užít si oblouk. Asi si někdo řekne že jsem posera ale je mi 36 let a mám doma kluka, proč to píšu ? Když to někde neznám, nebo někam nevidím tak jedu s rezervou. ale když mi kolega řekne dej tomu :-) vím že tam nic není a já mužu . Za mne super věc .

Frankie 31. července 2012, 16:21 | 0 8

zbytecnost
Za me rikam ze je to k nicemu. Ale je to opravdu o tom jak kdo motorku pouziva. Nejradsi jezdim sam, mam motorku na vycisteni hlavy a uvnitre helmy mam svuj svet, je ze me nekdo jinej, kdo si uziva a nechce byt rusen. Kdyz jsme jeste jezdivali s manzelkou na jednom stroji (nez si koupila masinu svoji), obcas jsme si neco pri zpomaleni v obci rekli, ale bohate nam stacily predem domluvene "klepaci" signaly. A aby mi nekdo kecal do jizdy, o to fakt nestojim. Od roku 2007 prqavidelne jezdim kazdy rok Alpy a shodou okolnosti to i poradam a vedu. Jezdi nas od 3 do 6 motorek a nikdy mi nevadilo ze se nemuzu za jizdy s ostatnima bavit, prave naopak :-) Kdyz mel nekdo nejaky stiznosti, rekl mi je az kdyz jsme zastavili (a ze zastavky byly caste, at uz tankovaci nebo na obcerstveni), pokud to teda nezapomel.
Ono to asi i souvisi s vekem. Pamatuju ze v roce 1999 jsem si se zacatkem mobilu porad cpal do helmy handsfree anebo sluchatka s muzikou. Ze kvalita byla mizerna a od 60ti vyse stejne nebylo slyset nic, je vec jina. Ale byl jsem tenkrat mladej a nadsenej z ty veskery techniky. Dnes uz je mi o kousek vic (34) a vidim ze technika zivot nejen ulehcuje, ale ve spouste pripadu zbytecne obtezuje, viz cim dal tim vic elektroniky narvany v motorkach.
To same s navigaci, ano, je to dobra vec, ale jako doplnek k mape. Se samotnou navigaci se snad ani neda nikam jet :-) jak ten kram vi kterej prusmyk je jak klikatej kdyz to pocita jen podle casu nebo km ?

Buteo 17. července 2012, 17:00 | 1 5

Interkom nepotřebuju
Musím souhlasit s Honzou. Při jízdě na motorce by se měl člověk soustředit na samotnou jízdu a nerozptylovat se podobnými vychytávkami, jako je příjem hovoru, vybírání hudby apod. Pracuju v pojišťovně a velmi dobře vím, jak může být i v autě ladění rádia nebo telefonování...i pouhá volba čísla...nebezpečné a jak často je příčinou nehod. Samozřejmě to nikomu neupírám, ale já mám rád při jízdě namotorce čistou hlavu. Přestože pracovně jsem na telefonu velmi závislý, ještě se mi nestalo, že by něco nepočkalo třeba 20 minut. Prostě slezu z motorky, mrknu na telefon a případně vyřídím potřebné hovory.

Jiří Jíra Mráz 14. června 2012, 15:40 | 6 0

JíraGSF
S tím teda rozhodně nesouhlasím! Jak jsem Somíka i hodně ostatních motonovinářů poznal za mého působení v ČMN, nehledě na jejich věk, řada z nich by interkom neřešila... ...jenže jsou tu právě ty spousty kilometrů a času za řidítky, kdy prostě nemáte na výběr a je lepší třeba jen někomu blízkému říct "neměj strach, už jsem na cestě"...

Kulich 16. května 2012, 14:45 | 5 0

Jde o styl ježdění a druh motorkáře
Já osobně jsem sdílel nejdříve názor, že motorka je motorka a že do přilby nepatří nic jiného nežli hlava...
Nic méně, jezdíme s manželkou a to vlastně většinu ježdění na motorce a proto jsme si nakonec po neustálém poslouchání jak je to super tuhle věc vyzkoušeli a dneska máme přilby s vestaěným interkomem založeným na bluetooth a tak na sebe při jízdě ve dvou nemusíme řvát s otevřeným hledím a k tomu jen při snížené rychlosti při průjezdu vesnicí..., co chceme si řekneme a navíc mě může manželka upozornit na blížící se nebezpečí a je jedno jestli o tom už vím a nebo ne. Za mě říkám interkom do přilby ano, ale jde opravdu o to kdo jak jezdí a jakou má motorku a k čemu.

Karlie 15. května 2012, 20:19 | 5 0

Interkom
Taktéž jsem z toho nebyla nějak odvázaná, divně to vypadá a ještě aby mi po cestě někdo hučel do hlavy, když ho posloucham celej den :). Pak jsem ovšem vyzkoušela a má to nesporně hodně výhod a navíc, když už vám ten člověk leze na nervy, řeknete "Nějak mi to tu šumí, na chvíli to vypnu" a máte klid :D

Pavel 15. května 2012, 20:00 | 13 0

Změna
Původně jsem měl podobnej názor jako Honza Karásek a to hlavně z důvodu bezpečnosti. Na motorce se má člověk soustředit a jet s čistou hlavou a ne se vykecávat, jenže potom jsme se rozhodli vyzkoušet novej Interphone F5. Sám od sebe nikomu nevolám, ale pokud volá někdo mě tak mu prostě jen řeknu, že nemůžu a že zavolám za chvíli, nebo zpomalím a v klidu to vyřeším. Hudbu moc neposlouchám, chci slyšet motorku, vítr a všechno okolo co k tomu patří, ale co je pro mě důležitý je komunikace buď se spolujezdcem nebo ještě líp s další motorkou. Jak napsal Somík, jenom hloupá věta "můžeš předjet nic tam nejde" dokáže nesmírně ulehčit a hlavně zklidnit jízdu. V případě jízdy se spolujezdcem je výhoda v tom, že on si může hudbu klidně poslouchat nebo telefonovat, ale v momentě kdy je to potřeba se připojím a nemusíme na sebe řvát s hlavou zalomenou dozadu jak paka. Někomu se to může zdát jako zbytečnost, ale pokud strávíte celej den v sedle tak jenom hloupá domluva na to jestli zastavíme nebo ještě kousek pojedem usnadní a zrychlí celou jízdu. Takže za mě ano, ale chce u toho myslet taky na bezpečnost a užívat to jako celou motorku s rozumem.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

Aktuální číslo

12/2016 Archiv

TOPlist