Fight club

5. runda: Zaostřeno na motocykly CRT v MotoGP

Karel Táborský vs Honza Karásek

Špatné rozhodnutí

Karel Táborský

Věk: 31 let
Bydliště: Horky nad Jizerou
Povolání: šefredaktor Motohouse

Pokud čtete Motohouse pravidelně, budete vědět, že jsem se před lety dost ostře pustil do nápadu udělat z parádních dvěstěpadesátek GP třídu, kde si to budou rozdávat jednotné šestistovkové motory, byť v prototypových rámech. S odstupem času musím ale přiznat, že jsem se šeredně seknul. Moto2 byla trefa do černého. Už to není jenom o penězích, ale spíš o tom, kdo má ty „nejrychlejší“ ruce. To stálo za to, přivést do GP třídu s jednotným motorem.

S nástupem CRT ale souhlasit nechci. MotoGP by měla být výstavka toho nejlepšího, co po naší planetě jezdí. Chci čistokrevné prototypy, které budou trhat asfalt a jezdit 340! A na nich chci ty nejlepší piloty!

Což s příchodem nových pravidel umožňujících závodění sériových motorů v prototypových rámech zmizí!! Nevadí mi ani tak použitá technika (i když hlavně díky MotoGP zaznamenaly sériové motorky v posledních letech takový pokrok, a ten se s příchodem CRT asi maličko zastaví), jako spíš to, že nová pravidla přivedou do MotoGP jezdce, kteří na vítězství nikdy mít rozhodně nebudou. A také to, že spousta špičkových pilotů dala raději přednost satelitní motorce nebo utekli do superbiků.

Je jasné, že Casey Stoner se s příchodem CRT nemusí o svoji jedničku na kapotě vůbec strachovat. Až se poprvé rozsvítí zelená světla při závodě v Kataru, nikdo asi nepochybuje o tom, že motorky CRT budou ztrácet dvě až tři sekundy na kolo (tedy když jim to půjde dobře). Rozdíly mezi továrními speciály a CRT se asi budou hodně lišit mezi tratěmi, kam závody zavítají. Na rychlých okruzích (Mugello, Brno, Katar) budou větší, naopak takový Sachsenring by mohl nabídnout slušné závody – alespoň na konci startovního pole. Zárukou toho by měli být piloti jako Colin Edwards nebo Randy de Puniet, což jsou opravdoví taviči, a ti budou schopni jet rychle i na motorce CRT.

Letos se tedy asi pravděpodobně po několika letech dočkáme toho, že uvidíme v závodech MotoGP jezdce, kteří od těch prvních dostanou kolo. S tím problém nemám – v dobách dvoutaktů to byla naprosto běžná praxe a může to přinést i dramatičtější závodění.

Co ale třeba kluci jako Ivan Silva (mistr Španělska, takže žádný ořezávátko), který jel na své stockové Kawasaki ZX-10R o dvě sekundy rychleji, než byl schopný zajet na prototypu CRT? Jakou motivaci budou mít závodníci, kteří budou už na startu závodu vědět, že do party Stoner-Lorenzo-Pedrosa-Spies rozhodně nepatří!? Jasně, někdo musí být poslední, ale všichni závodníci chtějí vyhrávat a tohle je asi moc bavit nebude. Jedinou jejich nadějí je vydržet pár let, až všemocný Carmelo Ezpleteta (šéf Dorny – promotéra MotoGP) nadobro vyžene tovární motorky ze startovního roštu a z prestižní MotoGP se stane CRT cup. A to mě bude vážně mrzet.

CRT přijít muselo a je dobré!

Honza Karásek

Věk: 39 let
Bydliště: Městec Králové
Povolání: Editor Motohouse

„MotoGP rovná se výkladní skříň motocyklového sportu.“ Nádherné, pyšné prohlášení, na které ale tahle třída taky pořádně doplatila. Prototypy, jejichž leasingová hodnota se pohybuje někde okolo 3 000 000 € na sezonu (tedy 80 000 000 korun!!!), to je prostě blbost - projekt, který se ocitl daleko za hranou reality. A když k tomu připočtete spotřební materiál (gumy, bouračky), provozní náklady týmů a vůbec celý ten cirkus okolo, dostaneme se k cifrám, při kterých doopravdy začíná lézt po zádech mráz.

Proto bylo potřeba onen neustále se roztáčející vír financí zastavit. Motorky na to nemají… Uvádí se, že za éru čtyřtaktů (tedy ani ne za deset let od roku 2002) se náklady na jednoho jezdce v poli královské třídy zvedly (včetně vývoje) zhruba osmkrát! A to je neúnosné, obzvláště v době, kdy týmům odchází sponzoři a v MotoGP končí co dva roky definitivně jedna motocyklová značka (letos Suzuki).

Muselo přijít něco odvozeného od sériových motorek, a proto se stavím na stranu všech zastánců téhle idey. Závody mají být o předjíždění, o akci pro diváky – a ne o proinvestovaných nesmyslných částkách.

Je jen obrovská chyba Dorny (promotéra seriálu), že se nechala Hondou a Ducati zviklat a dovolila jim v roce 2012 startovat s litrovými prototypy na bázi MotoGP. Ne, to se mělo smést ze stolu radikálně ze dne na den! Všem nastavit jednotná pravidla, třeba zrovna taková, jako nabízí ona CRT platforma. Vždyť se stačí podívat na úspěšnou Moto2. Co na tom, že jedou s jednotným motorem? A že jsou pomalejší než dvoudobé dvěpadě? Na oko to pozná asi jenom málokdo a jsou z toho pořádné závody!

Právě díky téhle nerozhodnosti pořadatelů bude letošní sezona docela marná. Budou proti sobě stát motorky odlišných koncepcí a všichni se tomu budou jen smát a kroutit nevěřícně hlavou. Navíc, když je přeci stejnak všem jasné, že vize motorek se sériovými motory výhledově vyhraje! A šel bych klidně ještě dál -  vyhnal bych ze závodů rozdíly v elektronice, klidně bych se dokázal dívat i na závody motorek na méně dokonalých gumách. Ať rozhodne motor a jezdcův talent.

ANO, popírá se tím podstata oné výstavní skříně, ale jsem ochoten to obětovat. A to hlavně proto, aby se na to dalo koukat. A aby člověk od bedny neodcházel povětšinou líbezně prochrupnutý, nýbrž naopak s řádně rozdrásanejma nervama…

Rozstřel:

Karel Táborský

319 hlasů

Honza Karásek

253 hlasů
Dát svůj hlas Hlasujte kdo má pravdu Dát svůj hlas

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg e-mail


Diskuse: 11 komentářů

VanillaIceCream 80 22. ledna 2012, 13:15 | 2 1

ff
Ano sériový motorky jsou dobře... ale na to tu máme WSBK!!! Jak píše Carlos- CRT dostanou kolo- ne všechny, ne vždy, ale dostanou...

Co člověk to názor 13. ledna 2012, 17:25 | 0 0

Co člověk to názor
Začnu jinak. Sledujem třeba lyžování. Kdo je dobrý lyžař... ale pokud nezvedne prkna v cíli ani nevím na jaký značce lyží jezdí a je mi to jedno. Nechci ale srovnávat prkna a motorky. U pilotů strojů bych to ale rád viděl podobně. Ale ne že by mě nezajímal stroj jako takový. Moto 2 byla opravdu trefa. Red Bull cup - podívaná. GP - nuda. Na co nám budou stamiliónový stroje, když je budou mít dva jezdci? Díky dostupnosti materiálu (CRT) se dostanou do závodu horší jezdci... a nebo se tam dostanou také Ti, kteří budou špičkovými jezdci. Nic proti Abrahamovi, ale víte kolik je lepších pilotů než je on? Hodně. Ani o nich nevíme.
Takže já jsem pro to, aby ač to zní blbě, byly motorky co nejvíce stejné.... pak se ukáže kdo je jaký pilot a divák si zažije svá.
Výkladní skříň... mi nezní dobře. Nebo ano, ale výkladní skříň pilotů.
Jsem pro podobné věci jako je MOTO 2 nebo CRT, ale proboha, ať maj všichni stejné podmínky a ne že Honda si vydupe vyjímku.
Takže jsem pro omezení a ta omezení souvisí s tím, ať za pilota netozhoduje elektronka ale jeho um, ať nevyhrává pilot jen proto, že má "silnější" motor. Příklad z aut, v Americe tuším serie CART používá stejné motory.
Z pozice diváka mi jde o to, abych si závod užil a ne prospal.
Z pozice závodníka, z pozice majtele, z pozice továrny... to bude zase jinak.
Jak říkám, co člověk to názor.

sc 10. ledna 2012, 9:04 | 0 0

jes
Je to sport. A jako takový musí mít svá pravidla. Na jaké budou technické úrovni, to by mělo být dáno tím, kolik budou ochotni investovat. Pakliže z MotoGP odcházejí značky, pak je špatně nastavená a musí to změnit. Byť za cenu ústupku. Je to logický krok, i když rozumím tomu, že se to nelíbí

Jíra GSF 4. ledna 2012, 17:07 | 0 0

Jíra
Já musím souhlasit s Carlosem, MotoGP je pro mne opravdu výkladní skříňí a mělo by to tak i zůstat! Stáli jste někdy metr od nastartovaný Desmosedici???? Sakra to do smrti nezapomenu!!!! Souhlasím sice se snahou Dorny omezit nárůsty nákladů i zvýšit počet startujících, ale mohlo to být přece jen jiným způsobem než mezi prototypy vypustit hejno zjevně pomalejších, kteří si prostě pojedou svůj vlastní závod... Co využít částečný zákaz elektroniky, použít jednotnou směs pneu a dát nějaký strop nákladům?? Prostě upřednostnit um jezdce bez toho kopírování WSBK vzorce?? Miluju závody WSBK i GP a mám strach, že to díky CRT jedna serie prostě časem odnese, směřuje to totiž k tomu, že si časem budou nebezpečně podobné a co dál...???

Dan 4. ledna 2012, 16:48 | 0 0

Hmmmm
Čím víc do toho naliješ,tím to bude samozřejmě lepší,anebo by mělo být .. (viz letos problém Rossi+Ducati) ,na druhou stranu ty náklady nemůžou stoupat do nekonečna,až to třeba ustojí jen jedna značka,která sice bude špičková,ale jakou budou mít ty závody cenu .. Takže já myslím,že ta regulace je nutná,je třeba zavézt nějaký strop a nastavit pravidla,aby byla nějaká šance pro všechny .. Vemte si letošní Brno : Třída MotoGP,měla být tou TOP záležitostí toho víkendu,ale upřímně bylo to to nejnudnější co jsem toho dne viděl a jsem rád,že jsem si počkal a kouknul na Rookie Cup,který byl až nakonec.Tak jsem ještě nikdy nebyl nažhavený ,jak při těchto závodech .. Všichni jezdci po kupě,předjíždění v každé zatáčce a třešničkou bylo,že tam do toho měl co mluvit náš mladý Vavrouš .. Uff,to byl teda závod !!! Takže nevím jak to budou dělat TOP továrny z vývojem nových mašin,ale za mě,jsem pro soutěživost v závodě,ne pro "one man show" , takže jsem pro postupnou regulaci a postupné zavádění CRT .. Ono ta regulace by neuškodila celému světu,jak je na jedné straně moc a na druhé málo nebo nic ,tak to taky nedělá dobrotu ... ;-)

Pernik 4. ledna 2012, 16:19 | 0 0

dat
Je to sport, musí mít svoje pravidla. Jedinou chybu v CRT vidim fakt jen v tom, že to odpraví bajky. To je blbě :-((( ///Za rok, za dva budou chtít všichni jezdit CRT, protože to bude ta nej,,, kubatura

Jiří Kuhnel 4. ledna 2012, 13:27 | 0 0

crt
Nepřestává mě fascinovat ta věčná snaha něco regulovat a rozhodovat za druhé. A taky trestat úspěšné a srážet je do průměru. MotoGP (stejně jako F1) by opravdu měla být výkladní skříní toho nej. Co je komu do toho, že úspěšný výrobce nacpe pár mega do sportovního nářadí. Každý vidí jen ty peníze. Ono nestačí jenom ty prachy do toho nalejt, ale taky něco umět a vytvořit (odstrašující příklad vidíme u BMW ve WSBK).
Dalším argumentem pro CRT jsou zajímavější závody, více předjíždění. Jenže to taky neobstojí. Více předjíždění je vždy tam, kde je víc chyb. Pokud dám dohromady špičkové jezdce na špičkové technice nedají se čekat nějaké předjížděcí orgie (zase viz F1). Tady by bohatě stačilo jezdcům sebrat ty jejich elektronické berličky. Taky je spousta možností, kde můžu vidět "zajímavé" závody, plné předjíždění (Moto2, WSBK,BSB,AMA, mistráky ......), ale u mašiny z MotGP očekávám, že mi spadne čelist, i když bude stát na místě - technologický skvost (opět srovnání s F1).
CRT je podle mě takový socík po závodnicku. Sebereme bohatým a úspěšným, přidáme podprůměrným a vznikne nám ráj na zemi, pardon na okruzích. Nevznikne. Vzniknou možná další zajímavé závody (napropsto stejné jako Moto2, WSBK,BSB,AMA, mistráky .....) narozdíl od jmenovaných plné šedého průměru, ale když půjdu okolo Suteru nebo Moriwaky, tak do nich ani nekopnu. Předpokládám, že na motosportu obdivujeme i tu techniku a co je zvláštního na těchto slepencích?

mick95 4. ledna 2012, 13:12 | 0 0

to je těžké.....
pravdu mají oba.....,náklady na závody jsou nesmyslné!

Jakub 4. ledna 2012, 11:47 | 0 0

Nejlepsi piloti
Tak nevim. Nejprve jsem chtel dat hlas Carlosovi, ale kdyz jsem si precetl, ze tam maji jezdit nejlepsi piloti, tak jsem se zastavil. Ma pravdu, ale copak ted tam jezdi jen ti nejlepsi? Karel Abraham je nejlepsi v cem? Nic me nenapada. Vlastne vyhral kategorii nejvice padu v roce 2011 jestli se nepletu. Je to drahe, ale stejne se tam tedy muze dostat kazdy. Vubec nic proti Abrahamovi, ale podle me mezi nejlepsi nepatri, to by ho chtely i jine tymy nez ten jeho tatinka. Muzou tam tedy jezdit i horsi motorky nez jen ty nejlepsi. Bude to bordel.

CJ 4. ledna 2012, 11:45 | 0 0

GP
CRT je potřeba, ale ať to teda jednou všichni a ne jenom pár zoufalců, co dostanou kolo...

VanillaIceCream 80 4. ledna 2012, 11:17 | 0 0

a
Hlas nedám ani jednomu. V obou názorech je část, se kterou nesouhlasím. Sorry pánové. Letos to bude strašidelný kočkopes a my se rozhodnem, jestli se na to dívat nebo ne. U mě vedou jednoznačně WSBK, tam si nenechám ujít jediný závod. Snad to nedopadne jednou tak, že se to "nějak" spojí.


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

Aktuální číslo

6/2013 Archiv

TOPlist