Fight club

3. runda: Zaostřeno na Valentina Rossiho

Karel Táborský vs Gustav Maudr

Všichni jsou si rovní, Valentino je ale rovnější

Karel Táborský

Věk: 31 let
Bydliště: Horky nad Jizerou
Povolání: šéfredaktor Motohouse

Přemýšlím o tom už dlouhou dobu a po minulé Velké ceně Francie mě to trklo. Valentino Rossi je zcela určitě nejlepším jezdcem minulé dekády, ale zároveň také nejvíce protěžovaným pilotem, na kterého platí zcela jiný metr než na všechny ostatní.

A mám proto přímé argumenty. Ale pozor  - nejde mi tady jen o jeho předjíždící taktiku, kterou využívá a kterou dotáhnul téměř k dokonalosti od doby, kdy sednul na čtyřtakt. Jeho styl, kdy vletí do zatáčky rychleji, než by bylo zdrávo a toho, koho se chystá vnitřkem předjet, vyveze ze stopy je prostě stylem „na hraně“ – ale není to nic, co bych chtěl kritizovat. Jsem pro tvrdé manévry, protože ty dělají závody, i když jsem jen málokdy viděl Rossiho, že by někoho zaříznul čistě a s jasnou rezervou.

Miluju závody a koukám na ně od svých deseti let. Pamatuju i dobu Schwantze a Raineyho, Doohana a Crivilleho. I tihle pašáci si to rozdávali tvrdě a někdy to bylo až za hranou bezpečnosti, ale jednou to jsou závody a druhej cíli je prostě ten první z poražených – a na tom nikdy nikdo nic nezmění. Tak to prostě je a záleží jenom na pilotech, kam až jsou schopni zajít.

Řeknu vám ale, že mi ale na současné GP daleko víc vadí jiná věc. Valentino už v minulosti několikrát předjížděl pod žlutou vlajkou a párkrát mu to i prošlo. Stejně jako teď při poslední VC v Le Mans. Pouštěl jsem si ten záznam několikrát – Rossi předjel Doviho už zatáčku před úsekem, kde byly žluté vlajky po kontaktu Daniho Pedrosi s Marcem Simoncellim. Dovi měl ale na výjezdu lepší stopu a na rovince před tímto úsekem byl jasně před Rossim. Ten jde na brzdy o kousek déle a tím pádem se dostává na vnitřek. Jasné předjetí pod žlutými vlajkami. V tomhle případě se má jezdec okamžitě zařadit za toho, koho předjel, aby se vyhnul penalizaci. To se ale nestalo.

Místo toho bylo téma víkendu kontakt mezi Simoncellim a Pedrosou. Těžko říct, kdo na tom měl vinu – byl to pravděpodobně prostý závodní incident. SuperSic chtěl dát Daniho vnějškem, zavřel to na něj a nenechal tam žádný prostor. Ten to srovnal a přes zadní kolo Sica upadnul. Byla z toho zlomená klička a hodně tvrdý trest pro Marca, který si vykoledoval průjezd boxy. Přišel tak o jisté první podium v MotoGP. Proč nedostal podobný trest i Rossi, když v Jerezu poslal k zemi Stonera daleko horším způsobem?

Mám rád konspirační teorie a tahle je obzvlášť vypečená. Rossi je fenomén a bez něj by MotoGP sledovalo o dost míň lidí. A je naprosto jasné, že Dorna je posedlá "koláči" sledovanosti stejně jako byl v minulosti pan Železný. Proto je potřeba si ho pěstovat a zajistit si tak nutnou publicitu. Jo, sice jsme si všichni rovní, ale někdo je holt trochu rovnější…

Valentino leží v žaludku mnoha lidem

Gustav Maudr

Věk: 42 let
Bydliště: Praha
Povolání: Čtenář motohouse.cz a fanoušek Valentina Rossiho

Nechci a nemůžu se přít o tom, jestli Rossi předjel někoho pod žlutou vlajkou o zatáčku dřív a nebo později. To je věcí sportovní Jury a jestliže tihle lidé nezaznamenali žádný prohřešek, pak tam asi taky žádný nebyl. Ono to totiž není tak jednoduché, sport jako takový má svoje pravidla a pokud ta někdo poruší (a rozhodčí to přehlédnou), pak se jistě najde někdo ze soupeřů, kdo na to upozorní...

A myslím si, že u takového Rossiho, který leží v žaludku hodně svým protivníkům, by to platilo dvojnásob. Prostě by se někdo ozval a žádal by postih (přinejmenším Honda), protože jim by šlo taky o pozice. Svět GP není až tak komplikovaný, své slovo tam mají výrobci motorek, kteří potřebují aby byly vidět jejich značky. Své si řeknou i silní sponzoři. A hvězda typu Rossi může taky sice něco znamenat, ale v téhle hierarchii je až další v pořadí. Myslet si, že se tenhle svět točí jen podle něj, to by bylo bláhové, tak to prostě není.

Ono se vůbec proti Valentinovi tak nějak rádo „zbrojí“. To už je takový folklór od samotného začátku jeho závodění. Pamatuji úplně první jeho závody u nás, přijel nablýskaný, připravený, rychlý - a všichni v depu přesně věděli, že tohle je ta protěžovaná italská hvězda, a že to je TEN, který bude odteď už navždy vítězit... Vlastně už tehdy se vyprofilovaly dva tábory, který jeden Rossiho neměl moc rád, protože je protěžovaný a druhý ho miloval za to, co předváděl na trati.

A vítězil, porážel a deklasoval. Byl nejlepší na všech motorkách, co mu kdy dali pod zadek a jestli se nějak liší jeho předjížděcí manévry od ostatních??? To je jen věcí pohledu. Pokud to tam někomu pošle natvrdo jezdec, kterého máš zrovna ty v kolonce „oblíbený“, tak ti to nebude vadit a budeš ho blahořečit, jak velké srdce má, že dokáže takhle závodit.

Ne, Rossi je nejlepší pilot na světě a jak jednou napsal v časáku Karda, až budeme jednou vzpomínat na tuhle celou éru, tak na ní nebudeme upozorňovat jinak, než jako na dobu, kdy závodil Rossi!!! A jo tom to celý je. Příliš vyčnívá a proto si mnoho lidí myslí, že právě on je ten, který je protěžován.

Rozstřel:

Karel Táborský

234 hlasů

Gustav Maudr

351 hlasů
Dát svůj hlas Hlasujte kdo má pravdu Dát svůj hlas

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg e-mail


Diskuse: 18 komentářů

zmu lin 19. září 2011, 8:41 | 0 0

Zdánlivý protěžování třeba u traťáků je podle mě spíš z toho,že jsou prostě jeho fanoušci většinou i mezi nima.
Pokud tady někdo zmiňuje jako další případ Sica a jeho trest,tak mi spíš zas připadá,že je protěžovanej Pedrosa.Když jde dopředu,tak mu tolik místa stačí a když je předjetej,tak se lekne,narovná a upadne...Takovejch let už by ho španělská dorna chtěla vidět coby mistra.....

Jiří Kuhnel 3. června 2011, 9:34 | 0 0

Dobrý téma na duel - Rossi zvedne vášně vždycky :-) . Často bývá jen jako zástupné téma. Především se na našem dvorku neodpouští úspěch. Pak je taky jasný, že maník co je v seriálu dlouho a ještě tam i něčeho dosáhl má jiné slovo, než nějaký ucho, co tam zrovna nakouklo. Ovšem neměl by to zneužívat!
Další problém v tomto případě je, že MotoGP je především kšeft. A v tom je Rossi stejně dobrý jako na trati. Ukázal při přestupu k Yamaze a 100% teď při přechodu k Ducati. Pokud se mu povede v následujících letech titul, přestane být idolem a stane se národním hrdinou. S příjmama zajištěnýma do smrti. A každý traťák i komisař ví, jaký finanční přínos pro seriál Rossi má - zvláště letos na Ducati. To se pak blbě posílá do boxové uličky.
Ano Rossi je fenomén, ale souhlasím s Carlosem.Nejhorší je, že mi v poslední době příjde, že na to svoje rovnější postavení spoléhá.
A jenom na okraj. Rossi jezdil vždycky na hraně (i když Stonera sundal jako učedník) ale Sic už je za ní. Trochu, ale je. Doohana a spol bych sem vůbec netahal, to byla jiná liga.

Velkej Chytrák 2. června 2011, 14:35 | 0 0

Každý závody potřebujou výraznou osobnost. Někoho, s kym se ostatní poměřujou, koho toužej sestřelit z trůnu. Představte si tu nudu, kdyby tam Rossi nebyl. Kdo z těch ostatních je taková osobnost, aby po Rossim, v případě jeho odchodu, nezůstala prázdná díra?
A jestli je mu nadržováno? To je psychologická záležitost. Ty vyprošťovači jistě neměli pokyn, ať nechaj Stonera, aby si to roztlačil sám. Prostě se vrhli na Rossiho, poněvadž je to právě on, jehož jméno čtou a slýchaj x-krát denně už skoro deset let.

VanillaIceCream 80 29. května 2011, 17:04 | 0 0

Tím "schválně" jsi Valentina obhajoval tak jsem to použil... Uvidíme jak si postaví Vale litra... na 800vce Caseyho časy nedožene a to Vale tvrdí, že už přilnavost předního kola dost vylepšili... Jestli se nestane zázrak, tak Vale nevyhraje letos jediný závod- což je mi líto. Jinak pořád nechápu, kam chtěl Dani jet, když byl Marco jasně rychlejší, jasně před ním a zatočit v klidu stihnul. Budu trvat na tom, že měl pořádně zakotvit a pustit Marca, když už viděl, že je to v pr..li- hlavně v tu chvíli měl být Dani 5s před Marcem. Stejně tak souboj Dovi x Rossi- v tu chvíli měl být Dovi 10s před Rossim. Ale zas byl nebyl pěkný souboj na čáře.
A jak by měl vypadat přejížděcí manévr? Myslím, že skupina s Abajou jich v posledním závodě předvedla asi 30, ale jen málo jich bylo vidět v tv.

karmy 29. května 2011, 15:14 | 0 0

Forty, Forty, Forty... Začínáš se tu vařit ve vlastní šťávě :) Ne že nefandim nikomu, ale chci bejt hlavně objektivní. I já jsem fandíval onehdá Rossimu, ale nemam rád one man show, páč to zabíjí atraktivnost závodů. A těm já právě fandim nejvíc :) A on se o toho Caseyho opravdu neopřel, ale v minulosti tohle párkrát zkusil, tentokrát to bohužel nebylo bez následků něj samotnýho.

Karle, přezdívky jsou tu pro ty, co se v tom vyznaj ;)))

Forty 29. května 2011, 13:46 | 0 0

karmy> laciný, tak radši nefandit nikomu ? :D

VanillaIceCream 80> Valeho a Caseyho časy na ducduc opravdu srovnávat nemůžeš, protože Vale motorku překopal na svůj styl a je vidět, že jí to prostě "nesedlo". možná je taky pořád trochu ovlivněnej tím zraněním, nevím

za to "naschvál" mě dobře chytáš za slovo... je rozdíl pokud volím stopu někam, kde jede jinej jezdec a tím ho zavřu, než když přebrzdím a hodím hubu

Vale Doviho předjel zatáčku před tou kde spadl Dani, pak na rovince se Dovi dostal o půl motorky před Valeho na maximálce, ale Vale ho vybrzdil. jak teda určit kdo předjížděl pod vlajkama, když byli vedle sebe? :-) si stáhni záznam jako já... ;-)

Karel> jestli si myslíš, že se v Jerezu Vale "opřel" o Caseyho, tak nevím, jak by podle tebe měl vypadat předjížděcí manévr :-)

VanillaIceCream 80 29. května 2011, 10:59 | 0 0

Já se na něj taky nezlobím a fandím mu. Jen je poslední dobou kolem něj takový zvláštní klima... Bohužel při počtu motocyklů v "královské" asi v blízké době neuvidíme dva podobné incidenty, abychom mohli rozhotnutí jury srovnat.

Milda 29. května 2011, 10:46 | 0 0

Ze všech přítomných názorů mi příjde nejpodstatnější - kdyby tam Rossi nebyl, tak to můžou zavřít!!! On dělá zajímavost těhle závodů, proto nevím proč bych se na něj měl zlobit.

Karel Táborský 28. května 2011, 20:36 | 0 0

gouiii: tak to přeci vůbec není. Proti Valemu nejsem zaujatý, je to jasně nejlepší jezdec své doby, to budu tvrdit vždy - jenom mi prostě nesedí ty sporný rozhodnutí jury. Je jich poslední dobou nějak moc, proto mě to donutilo sepsat tohle zamyšlení. Zajímalo mě, jestli podobný názor bude mít i někdo jinej, nebo jestli jsem v tom nadobro sám. Toť vše. A podle reakcí, který se zde objevily, je jasně vidět, že i vás to zajímá. A to je přeci dobře!

Forty: Vale určitě nesejmul Caseyho schválně, ale podle mě na něj zkusil to samý, co mu už tolikrát prošlo. Poslat to tam natvrdo a opřít se o druhýho pilota. Tentokrát mu holt uklouzlo kolo, jinak by to skončilo stejně, jako tenkrát se Setem nebo Maxem ve Welkomu (tehdy jel poprvé na 4T Yamaze).
K přezdívkám se Karmy vyjádřil dřív, než jsem to stihnul já, takže za to mu děkuju :)

VanillaIceCream 80 28. května 2011, 19:40 | 0 0

Forty: a Simonceli to podle tebe udělal naschvál? Posuzovat legálnost předjížděcího manévru podle tohoto je podle mě nesmysl. A tvůj popis incidentu Dovi Rossi asi taky nechápu. Píšeš že Dovi předjížděl a před Valeho se nedostal... Jestli si to dobře pamatuju, tak to bylo přesně naopak a bylo to několikrát ukázáno v televizi a na BES to komentátoři jasně okomentovali. Direktoriát to ale během ani po závodu pravděpodobně neřešil.

VanillaIceCream 80 28. května 2011, 19:29 | 0 0

Nemůžu dát hlas ani jednu. V obou částech jsou místa s kterýma nesouhlasím. Jednoznačně souhlasím s tím, že Valemu nějakým způsobem projdou věci, který jiným ne. A to Valentinovi fandím. Jeho předjíždění budou natěsno čím dál tím víc, ptž Ducati na to prostě letos nemá. Jak se říká- Ducati umí jezdit jen málo lidí a Vale to zatím není (srovnání loňských Caseyho a letošních Valentinových časů- jasně můžete namítnout, že jsou to "odlišný" motorky) Simoceli Pedrosa- přísný trest, každopádně je potrestaný i Dani svým zraněním.

karmy 28. května 2011, 13:52 | 0 0

To Forty: Valentinik si Rossi na začátku svý kariéry říkal. Stejně jako třeba Cosmico, Rossifumi apod. Valentinik neni posměšek, urážka ani nic podobnýho, to je jeho bejvalej nick, jako je dneska The Doctor. Jako fanda Valeho bys tohle měl vědět ;) Krom toho - sport píše Karda a ten (mám za to) Rossimu dost fandí. Tvuj příspěvek je v tomhle bodě typickej pohled na věc očima Rossiho fanouška, kterej ho bude hájit proti všem a všemu, ikdyž vlastně neni proti čemu :)

Nikdo neupírá Rossimu jeho výjimečnost, vyčnívá leta nad ostatníma, ale osobně nemam rád davový šílenství, slepost lidí, stádo ovcí, kdy si většina vybere toho nejlepšího na trati a fandí mu. Páč to je hrozně snadný a v mých očích laciný. Závody, nebo sport obecně, jsou především o tom sportu jako takovým, ne o individualitách. Proto fandim hlavně pěknejm závodum a snažim se kašlat na jedince. Z dětství si pár jmen nesu, ale snažím se od nich oprostit a bejt hlavně fanda sportu.

Forty 28. května 2011, 13:29 | 0 0

a předjetí Doviho pod vlajkama je úplná blbost. když má jezdec před druhým půlku motorky, tak to znamená, že je před ním?? podle mě to byl prostě souboj, Dovi začal předjíždět už na rovince (asi neviděl v dálce vlajky :-P ), ale před Valeho se nedostal, pouze vedle něj, tak nevidím, proč by to Vale nemoh poslat. a na brzdách byl prostě lepší.

nevidím v tom nic na trest nebo nějaký sáhodlouhý řešení po závodě místo incidentu Sim Ped

Forty 28. května 2011, 13:25 | 0 0

Karle, na tobě je vidět, že Valeho nemáš hodně rád a že kvůli tomu nemáš moc objektivní pohled na věc. Valeho nazýváte (myslím teď například v článkách MH) Valentinkem a různejma přezdívkama (jde z toho dost cítit určitá zášť, což nevím jestli by v článku o závodu v časopise měla...).

po le mans se samozřejmě řešil hlavně spor Sim vs Ped, protože tam o něco šlo. tvůj SuperSIc prostě zavřel Danyho z vnějšku a nedal mu prostor, nejdřív došlo ke kontaktu zadní části boku Sic na předek Ped, to Danyho rozhodilo, pak až si lízl Marcovu zadní pneu a šel k zemi... podle mě správný trest od komisařů

v jerezu Vale se snažil předjet Caseyho, klouzlo mu kolo a bohužel sejmul i motorku Caseyho. myslíš, že to udělal schválně? :-) na chování traťáků mi taky nepřišlo nic špatnýho. Vale ležel pod motorkou a v tý době, když traťáci přiběhli, už Casey měl motorku zvedlou, tak zvedali Valeho. pak na záběru jde vidět, že jsou okolo obou motorek a odbíhají pryč. ani jednoho moc neroztalčovali. hned jak Casey zamával, že mu to nejede, tak k němu přiběhli. ale ruku na srdce, slyšel bys, že mu nejede motor, když se kolem tebe prožene skupinka 6ti jezdců? :-)

gouiii 28. května 2011, 13:25 | 0 0

Trest pro Marca byl tvrdý, ale že by měl vyfasovat Rossi trest za to že svou blbostí sundal i Stonera?
Btw: chtěl bys Karle tehdy trest i pro Daniho, když sejmul Nickyho v boji o titul?

gouiii 28. května 2011, 13:17 | 0 0

" Jsem pro tvrdé manévry, protože ty dělají závody, i když jsem jen málokdy viděl Rossiho, že by někoho zaříznul čistě a s jasnou rezervou."

Téhle větě vůbec nerozumím.. takže tvrdě se předjíždět a to tak, že předjížděný pojede ve vnitřní stopě a ten co bude předjíždět, jej velmi tvrdě předjede po vnějším okraji dráhy?
Po téhle větě si myslím, že Karel je proti Rossimu zaujatý, takže se tady není o čem hádat.

Petr Učík 28. května 2011, 13:14 | 0 0

Hm, moc pěkné...!

Ale když jsme u těch žlutých vlajek a kolizí, poďme trošku do minulosti. Ať chci nebo nechci, i já se zmínim lehce o Valentinovi.

Např. v roce 2003 měl Valentino dva postihy za "žlutou". První případ byl v Doningntu, kde sice projel jako první, ale protože v závodě předjel pod žlutou vlajku. Tenkrát dostal po dojezdu 10 sekund a tak se propadl z prvního fleku na třetí.
To samé se stalo v Australii téhož roku. Tam si toho komisaři všimli během závodu a Valentinovi ukazali, že mu budou přičteny 10 sekund. Valentino si tedy vyjel náskok víc jak 10 sekund a vyhrál - zaslouženě.

Otázku mám ale jinou, proč se tenkrát udělovaly penalizace "pouze" 10 sekund, když v dnešní době se ve všech motor. disciplínách dávají tresty průjezd boxy? Průjezd boxy zabere daleko víc času, než jen 10 sekund.

Přece jen, takový jump start i když jezdec se jen posune o milimetr na roštu před zhasnutím světel, přejetí bílé čáry (že pane Biaggi), to vše jsou postihy, ze kterých daný jezdec nic moc nevytěží (např. letos Biaggi v Monze, De Angelis na startu v Jerezu ve třídě moto2). Přesto dostali tito hříšnici trest průjezd boxy a stálo je dobré umístění v závodě.
To samé Iannone v Barceloně, když nepustil Takahashilo loni.

Ale Valentino v minulosti předjel dvakrát pod žlutou a místo průjezd boxama dostal penalizaci 10 sekund. Pravidla tenkrát byla mírnější?

Dalším bodem jsou již zminované kreše. Pojďme si připomenout několik sporných momentů.

1. Tamada vs. Gibernau.

Před 14 dny jsem si pustil závod ztažený z racing-undergound.com GP MGP 2003 z Japonska (motegi). Tamada se snažil předjet Gibernaua na rovince tak, že do Seteho trošku drbnul. Sete pak nezvládl následující zatáčku kvůli tomuto incidentu, vjel do štěrku, a propad se o místo. Tamada byl za tento atak následně diskvalifikován ze závodu.

Podobný incident se stal o dva rooky později v Jerezu. Opět tam hrál roli Gibernau ale tenkrát na straně druhé byl Valentino. Opět došlo ke známému předjetí v posledním kole v poslední zatáčce Jerezkého závodu, kde Valentino předjel Seteho tak, že to do něj "napral" a Sete musel vjet do kačírku, a přišel tak o vítězství. Tentokrát ale penalizace nebyla pro Valentina žádná. Stejný incident - různé dráhy - různí komisaři, ale různý postih. Jednou penalizace (tamada) ve druhém případě ne (rossi).

Další případ s "jump startama". Jakmile se zjistí, že se jezdec během startovní procedury pohl byť jen o milimetr dopředu, dostane penalizaci průjezdt boxy. Valentinovi se toto stalo loni v Motegi, ale průjezd nedostal. Vysvětlení přišlo tenkrát takové, že tento pohyb dopředu se stal ještě, když se nerozsvítila červená světla.....

Každopdáně, Valentino je stále nejúspěšnější jezdec na dvou kolech, o tom žádná, a stále patří mezi nejlepší, ale je nutno podotknout, že v hodně případech měl Valentino štěstí a xkrát unikl o penalizaci, za kterou by ostatní jezdci za stejný počin dostali. (tamada, simoncelli, či hopkins).

Všechny možné nehody v MotoGP či ve WSBK beru jako závodní incident, který se může stát komukoliv. Bohužel, někdy jsou ale komisaři přísní. Jezdec dostane penalizaci (viz simoncelli ve francii) či stop na další závod! Ano, toto se stalo Hopkinsovi, když v Motegi 03 po startu "sejmul" dva tři jezdce. A přitom dalších x podobných malérů se stalo od té doby, ale jezdci za to penalizovani nebyli.

Nechci takdy psat, kdo je viník a kdo ne, ale opravdu tyto příklady ukazují, že by celé motogp a wsbk potřebovalo jednotné komisaře, kteří by trestali stejným metrem, na všech 18 GP.

8 let staré závody (Donington 03, Motegi 03, Philip Island 03, kde se tyto incidenty staly) už asi nikdo řešit nebude, ale každopádně někdy se mi zdá, že tresty jsou až moc přísné....

karmy 28. května 2011, 12:46 | 0 0

Souhlas s Kadlem, nelíbilo se mi hlavně to, jak se postavili traťáci ke kreši Stoner + Rossi, resp. k pomoci těmto dvěma pilotům. Tam se celý Valentinovo protěžování krásně zrcadlilo. Problém, Karle, je, že ty nejsi ve fightu s Gustavem Maudrem, jsi ve fightu s Rossim. A toho nepřepereš i kdybys měl tisíc argumentů...


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

Aktuální číslo

6/2012 Archiv

TOPlist