GS je fenomén. Je to naprosto logické a zároveň absolutní mix všech možných schopností, které si jenom dokážete u motorky představit

Ať už si o něm myslíte, co chcete, jeho celosvětové prodejní výsledky nelze žádným rozumným argumentem vyvrátit. Možná je maličko bez charakteru, možná mu chybí něco, čemu se říká duše (slovo, které se u motorek obecně hodně nadužívá). Jenže – jeho majitelé na něj stejně nedají dopustit. A nic nemůže popřít ani fakt, že BMW naprosto přesně ví, co dělá. Po uživatelsky dokonalých motorkách je na trhu pořád větší hlad…

TEST: BMW R 1200 GS 

Šok?

Jednou věcí jsou spekulace, druhou pak vlastní činy. Možná to vypadá, že se od roku 2004 (a první 85koňové verze) moc nezměnilo, ale 100 koní ještě vloni aktuální verze byl slušný skok vpřed. Na tohle všechno ale můžete klidně zapomenout, dnes už je všechno jinak – loňský model 2013 má pro mnohé hardcore fanoušky kontroverzní, vodou chlazený boxer, kterému poskočil výkon až na solidních 125 koní.

Nezbývá než si zvyknout. Dnešní doba už je taková. Hoňka za co největším (v tomhle případě ale spíš použitelným) výkonem si žádá svoje „oběti“. BMW o svém vodním chlazení říká, že je skvěle efektivní a že chladicí kapalina protéká úzkými kanály jenom do několika specifických míst, ze kterých odebírá přebytečné teplo, což nahraje nejen výkonu, ale i životnosti. Ona pěkně vypadající žebra na vystrčených válcích boxeru pořád odvádějí 2/3 tepla, které motor produkuje.

Díky tomu jsou tedy potřeba pouze dva malé chladiče, které přidaly pouhé tři kilogramy navíc. Nemyslete si ale, že pokud s motorkou někde praštíte a chladiče poškodíte, bude motor schopný jet dál. Ne, tak tomu skutečně není – jádro by se samo o sobě už neuchladilo. Nemějte ovšem strach, chladiče jsou chytře schované a nejsou na ráně. Dalo to hodně koumání, ale podle slov výrobce vydrží i ostřejší offroadové zacházení.

TEST: BMW R 1200 GS

 

Další nářez

Motorem ale techno exkurze zdaleka nekončí. Zajímavý je i podvozek, který si můžete na GS koupit i se semiaktivním elektronickým řízením, které u BMW dostal i nejrychlejší superbike všech dob, mocné HP4. Elektronika neustále kontroluje reakce tlumičů a podle potřeby v řádech milisekund upravuje jejich tuhost. Ten cíl je více než jasný – dodat pilotovi co nejjemnější jízdu.

Plyn je plně elektronický a ve fabrice mu říkají E-gas, k dispozici jsou i různé jízdní režimy, které upravují reakci motoru, podvozku, kontroly trakce i ABS. Sedlo je nastavitelné ve čtyřech stupních, a to jak na výšku, tak i úhlově. Super! Plexi se dá štelovat jedním otočným ovladačem. Vše pro pohodlí…

 

První metry…

Naše očekávání byla nebesky vysoká, a když ho mám konečně před sebou, jsem spokojený. Líbí se mi, opravdu moc. Starší verze a její industriální design mě příliš nebral, ale tohle má říz a v červený je to moc pěkná mašina.

Zpracování je špičkové a marně jsem hledal něco, na co bych mohl ukázat prstem a ušklíbnout se. A ani není přehnaně obtloustlá, i když u adventure motorkách mi to ani nevadí. Po pár ujetých metrech mě napadá jenom jedno slovo – překvapení. I když vlastně – co se divím. Je to sice úplně nový, ale pořád jasně poznatelný GSo. Jinak tomu vlastně ani být nemohlo, továrna si nemůže dovolit nějak radikálně změnit něco, co historicky nezpochybnitelně funguje.

Všechno na GS se točí kolem motoru a jeho nezaměnitelného charakteru. Ano, je to vodník, ale zahoďte předsudky a utřete slzy, nejsou totiž vůbec to místě. Ten motor má jasně definovanou charakterovou linku se starším vzducháčem, jenom je jemnější a taky o hodně silnější v celém pásmu otáček.

TEST: BMW R 1200 GS

Zapomeňte na vibrace nebo nějakou jinou protivnou vlastnost, tenhle boxer by mohl být ve slovníku vyfocený vedle slova „civilizovanost“. Strašně mě baví, jak snadno můžete využívat zdánlivě nekonečnou záplavu krouťáku už od dvou tisíc otáček – stačí otočit heftem a motorka razantně vyrazí dopředu. Žádné čekání, žádná prodleva nebo nadechnutí se. Nic. Jenom hutný tah. A garantuju vám, že si ho budete užívat hodně často, i když vás motorka k nějakýmu jančení vůbec nenutí.

Ta rezerva výkonu je ale dost zábavná na to, abyste často agresivně točili heftem a bavili se tím, jak se kolem vás okolní svět najednou promění v rozmazané čáry. Možná si všimnete toho, že kolem pěti tisíc otáček je maličká „díra“. Záleží na tom vůbec? Ne tak docela, protože se na ni musíte vyloženě soustředit, abyste ji zaregistrovali, a není to nic, o čem bych měl chuť psát domů… Převodovka je hladká a přesná, spojka výborně progresivní a ovládat jde v pohodě i jedním prstem – to se hodí hlavně při off-roadu, kde ji při otáčení kolem nohy bude potřeba.

TEST: BMW R 1200 GS

 

Systémy…

Zajímalo mě, jak se změní charakter GSa při nastavování jízdních režimů. Nejvíc mi seděl mód Dynamic, kde je motor nastaven na co nejvíce přímou odezvu a maximální výkon. Reakce vstřikování je perfektní, jízda není uškubaná ani v městském provozu a motorka po vás nechce, abyste se soustředili na co nejjemnější práci s plynem. Klidně můžete točit jako lopata a škubnutí se nedočkáte – tohle je nutný pochválit!

Zkoušel jsem i režim Road, ale motor je velmi jemný i v dynamickém módu, takže mám pocit, že ho tam často přepínat nebudete. K dispozici je i klasická volba do deště a nově i Enduro a Enduro Pro (ten ale vyžaduje zasunutí speciálního steckeru k jeho aktivaci). V režimu Enduro motorka maličko změkne a reakce semiaktivního odpružení je vážně vychytaná. Nedá se říct, že by to bylo lehká kroska, která se nad hrboly vznáší a doslova pluje, ale na takovou váhu je to víc než dobrý.

TEST: BMW R 1200 GS

Ten elektronickej podvozek je vůbec věc. Není to tak, že by motorka uměla číst silnici před sebou, ale dokáže na nerovnosti zareagovat s takovou rychlostí, že to celý dává absolutní smysl. Zatím nejsme tak daleko, že by se mašina na hrbol připravila, ale spíš se z najetí do díry dokáže velmi rychle „oklepat“, a to potom vyústí v hodně „plavnou“ jízdu. Pokud to s cestováním myslíte vážně a máte rádi absolutní komfort, tuhle položku v příplatkový výbavě určitě zaškrtněte. Je za necelých 51 tisíc, což mi přijde jako docela solidní nabídka.

Tolik různých režimů není na motorce pro srandu králíkům, všechny jsou docela často využívaný. Stačí si jenom najít to, na co zrovna máte chuť. Dobrý je, že ovládání je hodně intuitivní a s motorkou se naučí „špekulovat“ i chlápek v letech, kterýho minul nástup iPhonů a dalších přemotivovaných inovací. Tihle hoši z Německa opravdu vědí, co dělají.

Reakci podvozku poznáte i při brzdění, kdy se předek motorky vůbec nepotápí, a tím se téměř úplně eliminuje přenos váhy. Brzdy jsou hodně silné, ale citlivost jim neschází – tady není potřeba nic řešit.

TEST: BMW R 1200 GS

 

Zvládne cokoliv

V téhle souvislosti stojí za zmínku pár věcí. Tohle je pořád to staré dobré GS, které známe a které milujeme pro jeho všehoschopnost. Cokoliv mu předhodíte, on to spolkne, ukrkne se a jede dál. Máte z něj pocit nezastavitelnosti a absolutní technické vytříbenosti. Jednoduše víte, že tahle mašina bude jezdit věčně. Možná není úplně nejhbitější při jízdě v těžkém terénu (má robustní stavbu, a tu prostě neobelžete), ale ten pocit solidnosti vás bude stále ujišťovat, že je všechno v naprostém pořádku.

Kvůli čistě silničnímu obutí jsme při lehkých výjezdech museli hodně spoléhat na velkou setrvačnost a řídit ho s pomocí velkého točivého momentu motoru, než aby si s ním člověk mohl hrát, ale to v pohodě vyřeší vhodnější off-roadové obutí. Na silnici je ale nezastavitelný a totálně se vyžívá v zatáčkách a je úplně jedno, jaký mají poloměr. S přesností a jistotou zařízne jak utažený alpský vracák, tak i otevřenou zatáčku s proklatě nízko položeným válcem, kdy vás to podvědomě nutí maličko vystrčit koleno…

TEST: BMW R 1200 GS

 

Pokojíček

Pohodlí v sedle je naprosto bezprecedentní. Sedlo je parádně polstrované, tvar a poloha stupaček přesně tam, kde je čekáte, a vyhřívaná řídítka mají akurátní šířku, takže perfektně pasují do ruky. Plexi se dá jednoduše přenastavit otočným ovladačem i za jízdy a ocení ho hlavně vyšší postavy, mně naprosto vyhovuje v nejnižší poloze, kdy je za ním klídek a pohoda. V chladnějším počasí oceníte i výbornou ochranu celého těla – ruce chrání blastery, nohy a kolena pak velkoryse vybraná nádrž ve správných místech. Za jízdy si je pořád s čím hrát, protože budíky a ovládací prvky nabízejí tolik „fičur“, že se nebudete nudit ani při otravných dálničních přesunech, které navíc zpříjemní tempomat.

Tahle motorka je hodný nástupce legendárního GSa. Je rychlejší, elegantnější, schopnější a vychytanější než jeho předchůdce. To, co potřebovalo vylepšit, je lepší, a co mělo zůstat, zůstalo. Nenechte se ani rozptylovat cenou. Jestli je něco naprosto jasné, pak to, že chytří lidé jsou ochotni zaplatit víc peněz za nádherné a fungující věci. A GS je plné krásných detailů, které mají svoji funkci a k charakteru téhle mašiny patří. Nebudu zapírat, že jsem nablýskaným novým GS naprosto ohromený. Největší soupeř KTM 1190 Adventure možná nabízí víc uspokojení při jízdě „pod plynem“, ale BMW je umírněnější, a je to tak asi i dobře. Tohle je bez jakýchkoliv pochybností jedna z nejlepších motorek trhu…

 

TEST: BMW R 1200 GS

Foto: Petr Štola

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno