Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike. Tento srovnávák je o přátelských motorkách HONDA CROSSTOURER, KAWASAKI VERSYS 1000, MOTO GUZZI STELVIO NTX 1200

Nastavení a složení tohoto testu není složité. Chtěli jsme najít nejkamarádštější motorku na dovolenou. Není tady KTM Adventure, protože nehledáme nejlepší enduro. Není tady Multistrada, protože není účelem nechat zvítězit absolutně nejrychlejší silniční bike.

Ano, tento test je o přátelských motorkách, o „parťácích“, které si vezmete na dovolenou, oni nebudou zlobit, budou se dobře ovládat a vy se na nich budete cítit dobře. Ale je to jako se vším, i tady se zdání může nakonec roztříštit do tří rozličných stran.

 


KAWASAKI VERSYS 1000

Začněme prdloušem. Karel tedy hned na úvod o Versysu: „Strašně dlouho jsem se těšil na to, až se někdo odváží přijít s nápadem umístit řadový čtyřválec do skoro-motarda. Proč? Na to odpovědět sice nedokážu, ale prostě mi to přišlo jako dobrý, že to bude absolutně unikátní motorka.

Jedeme po vedlejších silničkách směrem na Znojmo a Carlos nám na Kawě ujíždí co deset kilometrů. „I když jsem se trochu bál, že to bude tak trochu průser,“ směje se od ucha k uchu, „tak z toho vylezla takhle zábavná a použitelná motorka.“ Somik jen nechápavě vrtí hlavou: „Jak může něco tak nevzhledného vzbuzovat v někom tolik radosti?“ Na což se mu dostane celkem záhy odpovědi: „Na Versysu je úplně nejlepší to, že když na něm jedeš a sedíš, tak na něj nemusíš koukat.“

KAWASAKI VERSYS 1000

Pojďme ale od začátku. Kde se tady tahle motorka vzala? Logicky – Kawasaki musela zareagovat na stále vzrůstající hlad trhu po cestovně zábavných motorkách „se vším“, tedy nejen s pohodlím, ale i s trakcí, ABS a vůbec se vším tím „high-tech“, co dokážeme dnes do motorky naskládat.

Zelenáči ale neměli příhodný motor – žádný velký svižný véčkový dvouválec –, rozhodnutí tedy muselo padnout revoluční a nevšední: „Řaďák má spoustu dobrých vlastností, je sametově čistý, můžeš využít jeho potenciál v otáčkách i čitelný je nástup od volnoběhu. Papírově by takhle měla vzniknout motorka, která bude nekřesťansky rychlá a s vlastnostmi, které nebude mít žádná druhá.“

KAWASAKI VERSYS 1000

Je léto, jsme na výletě a máme tedy první srovnání. Jaká je tedy Kawa ve společnosti zavedené cestovatelské konkurence? Budou cestovatelé sahat po téhle motorce, kterou nezdobí ani tak vzhled, jako spíš její dobrá cenovka? Somik usalašený v sedle neváhá: „Při usednutí mám pocit, že sedím snad na tom nejšedivějším biku světa. Nepěkný plasty, řídítka jak brčka, podvozek vytočený jak z moduritu. Když nejedeš po dokonalé silnici, tak to Versys oproti konkurenci nezvládá. Ukažte mi někoho, koho by tahle motorka okouzlila…“

KAWASAKI VERSYS 1000KAWASAKI VERSYS 1000

Les rukou je mu odpovědí, protože po přestávce na kafe je o Kawu málem rvačka. Vyjma Somika ji chceme najednou všichni, nás prostě baví jezdit rychle, s tím už nikdo nic nenadělá. Taháme za plyn a motorka nám přijde hravá, živá, mladistvá – je v ní cítit chuť pro sport, je to čistá zábava. Tady se rozhodně liší nejen od dvou dnešních konkurentů, ale hodně jiná je například i nová Ducati Multistrada, jejíž hlavní vlastnost bychom pojmenovali spíš jako brutalita.

KAWASAKI VERSYS 1000

Takže ano. Versys je dokonalá cestovní čiperka na dovolenou či na víkendový výlet. Pokud tedy chcete jezdit svižně, bavit se v zatáčkách, posílat to tam s pusou roztaženou do rohlíku. Váha 235 kilo pohotovostních je nejpříznivější ze srovnávané konkurence. 21 litrů nádrže vystačí přibližně na 350 km nepřetržité jízdy. Trochu jsme trpěli na brzdách, které nebyly úplně čitelné, ale na druhou stranu nás bavilo ono zaměření na absolutní komfort, počínaje pevným sedlem a konče háčky a zadním platem velkým jak zahradní gril.

Vy jste se snad úplně zbláznili,“ třeští na nás oči Somik, „co to tady vypouštíte mezi lidi do světa za bludy. Při řazení se kopu o motor, palivoměr vlastně k smíchu, pocit z mašiny jako když sedíte na pytli brambor. Ano, tahle motorka opravdu porazila kategorii rádoby cestovních endur, ale spíš kvůli tomu, že se přihlásila k tomu nejohavnějšímu, co na světě existuje, tedy k SUV.“

KAWASAKI VERSYS 1000

Ano, Versys 1000 vyvolává (a vždy bude vyvolávat) ty nejrozporuplnější reakce. Čímž se ale o ní dozvídáme nejdůležitější – něco na ní je. Jako mínus jsme nakonec všichni uvedli její naoko „levné“ zpracování, vyhrává však ve všem, když ji vypustíte na trať. Honda i Guzzi vycházejí z tohoto testu s bytelnější platformou, mají i lehce offroadové schopnosti, Kawasaki vás však bude zdaleka nejvíc bavit.

KAWASAKI VERSYS 1000

Základní technické libůstky:

» Nový pevný dvouplášťový rám ze slitiny hliníku zajišťuje pevnost celé motorky
» Plně nastavitelná KYB přední USD Ø43 mm
» Kontrola trakce KTRC – tři úrovně, možné úplné vypnutí
» Stroj má dva výkonové režimy „Full Power“ a „Low Power“. Režimy umožňuje jezdci nastavit výkon motoru tak, aby vyhovovaly jeho požadavkům. V úsporném režimu „Low Power“ má motor přibližně 75 % plného výkonu a jemnější reakci na plyn.
» Pokud to s cestováním myslíte vážně, ptejte se po verzi Grand Tourer se dvěma bočními 2x 35 litrů a se zadním 47litrovým kufrem.

Dál pokračujte v testu:

Moto Guzzi Stelvio 1200 NTX …ZDE

Honda Crosstourer …ZDE

KAWASAKI VERSYS 1000

Foto: Honza Karásek

1 komentář

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno