Vedle mě stojící chlápek se mě s naprostým klidem snaží přesvědčit o tom, že mám vzít za přední brzdu v plným náklonu. „No, tak doufám, že si děláte srandu..“ Na nic víc jsem se v tu chvíli prostě nezmohl a určitě tušíte proč.

„Systém ABS, který bude spolehlivě fungovat i v zatáčkách, kdy je motorka nakloněná, nebude pravděpodobně nikdy existovat,“ to kdysi pravil jistý chlápek jménem Jeremy Burgess. Pro ty, co nevědí, o koho se jedná, je to šéftechnik devítinásobného mistra světa Valentina Rossiho. No, mistře Jerry, kdybych si to právě na vlastní kůži nevyzkoušel, dal bych vám bez mrknutí oka za pravdu. Jenže realita bývá mnohdy víc než fantastická. Kontrola stability na motorce se dnes stala realitou – právě na takovou motorku nasedám…

 

Zábava vs. bezpečí

Je to věčná debata a po dnešku si myslím, že rozhoří ještě o kousek víc. Má být motorka ryzím nástrojem na dělání radosti bez jakékoliv elektronické intervence, nebo je zkrátka potřeba přijmout fakt, že v dnešním světě je bezpečnost tématem číslo jedna a nevyhne se ani mašinám? Nechci na tomhle místě mentorovat, nutit vám svůj názor nebo být (podle některých chytráků v diskusích na našem webu) „hodnej“ a potěšit výrobce vychválením jeho nového produktu.

Ano. Je nad slunce jasný, že tohle rozdělí veřejnost na dva nesmiřitelné tábory. Jedni budou žehrat na „staré dobré časy“ a naříkat, že dnešní motorky jsou jenom přetechnizované krámy. A druzí bez rozmýšlení zakliknou tuhle volitelnou (ale pro ně vlastně nezbytnou) výbavu, když si budou před koupí konfigurovat novou motorku.

Ne, bude a musí to být jinak – prostě vám popíšu, co jsem před několika hodinami zažil a co to podle mě bude znamenat pro to, co každej z nás miluje nejvíc: jízdu na motorce.

 

Neboj se!

Mám kolem sebe desetitisíce tun betonu, který tvoří jednu z testovacích oblastí tajného vývojového střediska firmy Bosch v německém Boxbergu. Je to takový obrovský hřiště s dokonalým povrchem, kde nejste absolutně ničím limitováni. Vedle mě stojí nedočkavě oddechující KTM 1190 Adventure, kterého před několika dny továrna vybavila nejmodernějším systémem motocyklové stability MSC a mám přes hodinu na to, abych si pořádně vyzkoušel, k čemu jsou všechny tyhle elektronický hlídače dobrý.

Přiznám se, že když nám při prezentaci technici od firmy Bosch vysvětlovali, jak tenhle malý zázrak funguje, v duchu jsem si ťukal na čelo a myslel si něco o… Jenže teď mi nezbývá než jenom uctivě pokynout hlavou a snažit se pochopit, co se právě stalo. Asi tomu budete jenom těžko věřit, ale právě jsem udělal to, čemu se snažím celý život vyhnout – panicky hrábnout na brzdy vší silou v plném náklonu! Přemluvit mozek a tělo k tomu, aby něco tak stupidního udělaly, dá hodně zabrat a trvalo mi pořádně dlouhou chvíli, než jsem k tomu svoje smysly přinutil.

Učíme to v motoškolách už několik let – na silnici by se v zatáčce nemělo brzdit, a když už musíte, tak jenom velmi jemně a k tomu je potřeba vypěstovat cit a důvěru ve svoji motorku. Tak je to totiž správně a žádná elektronika na světě tenhle základní fakt nemůže nikdy změnit. Systém MSC od Bosche ale dokáže něco, co bylo donedávna absolutně nemyslitelné. Když už to svojí blbostí někde přeženete nebo budete muset krizově brzdit před nenadálou překážkou (nedá vám na poslední chvíli přednost auto z vedlejší, potkáte divokou zvěř nebo se za zatáčkou najednou objeví uprostřed silnice traktor), s novým ABS můžete prakticky beztrestně brzdit i v zatáčce! Daleko důležitější ale je, že jsem byl schopný pod plnými brzdami i změnit směr, což je při vyhýbání se překážce věc zcela zásadní.

Pokud máte motorky rádi (a to určitě máte, jinak byste nás asi nečetli), budete vědět, že naplno brzdit v náklonu je recept ke stoprocentnímu průseru. S novým ABS od Bosche už to tak ale být nemusí. Systém je totiž díky chytrým gyroskopům a distribuci brzdné síly mezi kola schopný udržet přední kolo na hranici přilnavosti i v maximálním náklonu. A je přitom jedno, jestli jste právě vyjeli z garáže, a tím pádem máte studené gumy, nebo jedete potřetí vracáky na Stelviu, protože vás prostě baví. Přiznám se, měl jsem staženou prdel, ale v zájmu pokroku jsem to prostě musel dát…

Jedu necelých osmdesát, stupačka je nebezpečně blízko asfaltu a na levém koleni ubývá slider. V duchu se pomodlím, nasucho polknu, zavřu na půlsekundu oči a v tu chvíli vší silou beru za přední brzdu. KTM na zlomek sekundy lehce zavře řídítka, ale i to je dost dlouhá chvíle na to, abych si zanadával a proklínal se, že jsem těm svazkům kabelů věřil… Jenže stalo se něco, co hraničí s kouzly a černou magií. Řídítka se okamžitě srovnala, motorka se lehce narovnala a já v mžiku stál. MSC dokáže v milisekundách zpracovat údaje z gyroskopů a senzorů monitorujících otáčení předního a zadní kola a upravit brzdný účinek na takovou míru, aby přední kolo opět našlo ztracenou přilnavost. Pomáhá mu přitom i lehké přibrzdění zadního kola, což minimalizuje napřimování motorky při brzdění v náklonu.

Samozřejmě, tenhle nepříjemný jev kvůli konstrukci pneumatik a geometrii motorky úplně eliminovat nejde, ale MSC se s ním docela úspěšně pere. To je fajn hlavně z toho důvodu, že můžete při brzdách pořád zatáčet a motorku řídit, což bylo donedávna možný jenom u aut vybavených systémem ABS.

Zkoušel jsem i úhybný manévr pod tvrdými brzdami, a i když motorka nereagovala tak hbitě, jako kdybych brzdy před překážkou na poslední chvíli pustil a zlomil ji motokrosovým stylem pod sebe, bylo to pořád hodně působivý představení možností dnešních elektronických systémů.

Po testování jsme si dali i stokilometrový silniční okruh, kde jsem motorku několikrát úmyslně v zatáčce brzdami provokoval, ale MSC ani jednou nezaváhalo ani neudělalo něco, co by mě vyděsilo. O ABS a jeho přínosu můžeme dlouze diskutovat, ale tohle je něco, co vám v krizovce pomůže s nemilosrdnou odhodlaností. A pokud jste se právě ušklíbnuli, že tohle vám do motorky nesmí, tak si celou tuhle parádu můžete vypnout a spolehnout se na svoje vlastní schopnosti. Znovu říkám – ABS, a hlavně tohle konkrétní je výborná věc na trénink brzd, protože se díky němu dostanete na limit v relativním bezpečí. Nikdo vám nebere zábavu za řídítky, klidně si ho vypněte a užívejte si celý den divokých smyků. Proč ne, motorka je přece hlavně o zážitcích. Je tady možnost výběru, a to je hlavní.

 

Nespoléhejte, učte se řídit!

Jakkoliv jsem byl ze schopností 1190 Adventure vybaveném novým MSC totálně rozbouraný, pořád si budu stát za tím, že je potřeba učit se jezdit a nikdy nespoléhat na to, že mi v průseru přispěchá na pomoc neomylná jednička a nula. Nebo dokonce jezdit stylem „já mám stabilizační systém, nemůže se mi nic stát“. To je blbost, motorka není auto a ani tam není ESP všespasitelné. Když si člověk hraje se sirkama, tak se spálí. Pokud to totiž přeženete s rychlostí a pojedete jako idiot, můžete jenom zavřít oči a doufat, že to nebude bolet. Fyziku nejde očůrat – nikdy a nikde! To je potřeba si uvědomit, až polezete na mašinu.


Co je MSC a jak funguje?

MSC těží z dnes již běžných systémů ABS, které u Bosche opravdu umí. Ke standardním čidlům otočení předního a zadního kola pak přidává i náklonové. Díky tomu dokáže jednotka MSC vyhodnotit a vyřešit následující situace: zabraňuje podklouznutí kola při brzdění během náklonu, snižuje narovnávání motorky při brzdění během náklonu, zabraňuje převrácení motorky přes přední kolo při nouzovém brzdění, zabraňuje smyku zadního kola při akceleraci v náklonu a zabraňuje zdvihání předního kola při akceleraci.

Běžné ABS nedokáže reagovat správně, když za brzdu vezmete v náklonu, protože brzdná síla na předním kole vede k jeho stáčení do zatáčky, a tím pádem je motorka nedotáčivá a hrozí smyk. MSC dokáže díky přednastaveným algoritmům a gyroskopům optimálně rozdělit brzdnou sílu mezi přední a zadní kolo. Systém 100x za sekundu vyhodnocuje aktuální náklon motorky a měří se kolmo k zemi. Pokud je zatáčka klopená, počítá s nějakou tolerancí. MSC v sobě kombinuje i kontrolu trakce, která je implementována do různých jízdních režimů.

MSC bude k dispozici jako volitelná výbava modelu KTM 1190 Adventure roku 2014 za cenu 10 000 Kč. Protože se jedná pouze o kalibraci řídicí jednotky, půjde dodatečně nahrát i do Adventurů modelové řady 2013 za stejnou cenu. Motorka je na to technicky připravená, stačí pouze nahrát nový software, který jednotku ovládá.

Foto: Bosch

ZANECHAT ODPOVĚĎ

Zadejte svůj komentář!
Zde prosím zadejte své jméno