Motorka z archivu: TRIUMPH SPEED TRIPLE 1050

6. září 2013 v 12:22

Autor: Pepa Sršeň a Karel Táborský
Fotografie: Petr Štola

Velikost textu: smaller normal bigger

Máte před sebou to nejryzejší motocyklové náčiní. Tady nejde o žádné příkrasy nebo uměle vyvolanou touhu. Tihle tři pašáci mají jenom jeden účel – pobavit vás ...

Jakkoli se může zdát, že je Triumph motorka podobná MV Agustě Brutale, je to velkej omyl! Společné mají jenom to, v jaké kategorii jsou zařazeny – velké sportovní naháče – streetfightery, chcete-li. Tím ale jejich podobnost končí. A to nadobro…

Hned na začátek je třeba zdůraznit, že Speed Triple je na silnici pro většinu lidí mnohem lepší a rozumnější volba! Není tolik vyhraněný a ultimativní jako Brutale, je pohodlnější, v menších rychlostech se chová líp a čitelněji.

Srovnávací test – MV Brutale 1078RR, Benelli TNT 1130, Triumph Speed Triple

A není to zásluha jen úžasnýho motoru, který dává už ve třech tisících otáčkách plných 105 Nm krouťáku, ale i měkce nastaveného podvozku, který nepotřebuje tak pevnou ruku a psychopatickou rychlost k tomu, abych si jízdu užil. Ale pozor – je to opravdu moc schopná motorka, která ti otevře nový obzory, a jízdu si proto maximálně užiješ v jakékoli situaci, jak v provozu, tak na okruhu.

V celém rozsahu používaných otáček je výkon dodáván na zadní kolo krásně konstantně a plynule, nic tě nepřekvapí. A k motoru ještě něco, takový malý rejpnutí do fanatických zastánců dvouválců – svezte se na Speedovi a přehodnotíte svoje tvrzení, že dvouvály táhnou odspodu!!! Kdepak, v tom nad tříhrneček není…

Srovnávací test – MV Brutale 1078RR, Benelli TNT 1130, Triumph Speed Triple

Triumph pohledem z venku

O podvozku už řeč byla, ale jednu věc si neodpustím, a opět to souvisí s rychlostí – tam, kde Brutale ve 200 km/h zatočí s lehkostí a pilot má koleno na zemi, Triumph si postaví palici a táhne se na vrcholu zatáčky ven. Jako by neuměl dokončit zatáčku, chybí mu kus bravury Agusty. Jednoduše tam, kde přestává fungovat Triple, začíná fungovat Brutale – a zase naopak, kde nefunguje Brutale, tam exceluje Triple. Ale pozor, stále se bavíme o rychlostech a ne o motorce jako celku!

Britskej bastard je hodně specifickej bike – kvalitně zpracovaný, s dobrým a plně nastavitelným podvozkem, dostupným servisem, vychytanýma mouchama a nepřebernou možností tuningu.

Mezi českým lidem motorkářským má pořád pověst trošku exotický motorky – lidi jsou zvyklí na japonce a málokdo má koule na to svézt se a přiznat, že je Triumph za stejný kačky srovnatelný s třeba Yamahu FZ1 nebo KTM Super Duke.

Srovnávací test – MV Brutale 1078RR, Benelli TNT 1130, Triumph Speed Triple

Triumph pohledem Kadla

Šmankote, to je krásná motorka. Nikdy jsem neměl možnost se na velkým Triplu pořádně povozit a až díky Pepkovi se mi to povedlo. A vím, že jsem vážně meškal. Je jenom málo mašin v nahatý formě, který na běžný jezdění v provozu dávají větší smysl než právě Speed Triple. Celýmu tomuhle anglickýmu zážitku dává největší šťávu motor, to je kapitola sama pro sebe. Řadový tříválec s párou tanku, ale taky absolutní použitelností.

Srovnávací test – MV Brutale 1078RR, Benelli TNT 1130, Triumph Speed TripleSrovnávací test – MV Brutale 1078RR, Benelli TNT 1130, Triumph Speed Triple

Triumph vás nechce polekat, ale pomůže vám vyždímat z něj maximum. Nejlepší je využívat spodní a střední otáčky, nahoře už na pilota moc velký vzrušení nečeká. Podvozek i brzdy jsou funkční a pohodový a jediný, co se mi moc nepozdává, jsou budíky. Design je fajn, ale na přímém slunci se digitál blbě čte.

Moje rada na závěr – nebojte se Triumphu a dejte mu šanci. Uvidíte sami, že už to jsou dávno opravdový motorky.

 Srovnávací test – MV Brutale 1078RR, Benelli TNT 1130, Triumph Speed Triple

Souvisí:
TEST: Benelli 1130 Cafe Racer
TEST: MV Agusta Brutale 1078RR

 

Srovnávací test – MV Brutale 1078RR, Benelli TNT 1130, Triumph Speed Triple


Motor

Typ: vodou chlazený, inline3, DOHC
Objem: 1050 cm³
Vrtání x zdvih:  79,0 x 71,4 mm
Maximální výkon:  130 koní @ 9250 ot./min.
Točivý moment: 105 Nm @ 7550 ot./min.
Převodovka:  6stupňová
Sekundární převod:  řetěz

Podvozek

Rám:   hliníkový dvojitý
Přední odpružení:   USD Showa 43 mm
Přední pneu:  120/70-ZR17
Zadní odpružení: monoshock Showa
Zadní pneu:   180/55-ZR17
Rozvor:   1425 mm
Váha:    189 kg (suchá)
Objem nádrže:  18 litrů

Hodnocení článku:
1 2 3 4 5

Sdílej

TwitterGoogleFacebookDeliciousLinkedinDigg

Fotografie

Diskuse: 13 komentářů

Pédé 10. září 2013, 0:40 | 0 1

Měl jsem Horneta...
Mám Speeda 14 dnů, cca 600km. 2 velké překvapení: Síla motoru je překvapivě dobře zvladatelná, nikomu to ruce neutrhne, přesto obrovská rezerva výkonu do běžného provozu. A za druhé - na koleno jde úplně sám, je pocitově lehčí a obratnější, než můj Hornet (2007) - ani se mi tomu nechtělo věřit! Jezdím 35 let, projel jsem od Jawy 05 Pionýr :-) skoro vše co má 2 kola a musím říct, že Speed je super volba na blbnutí i kratší cestování. Jinak souhlasím s Kadlem - točit Speeda kdovíkam není třeba, zasáhne omezovač a ani nevíte proč - žádný tanec nahoře se totiž jako u 4 válu nekoná. Síla motorky je dole a ve středu.

peter 4. září 2013, 19:50 | 1 0

trojval
Mne sa prejav trojvalca u speed a street triple velmi pacil - odporucam vyskusat kazdemu. V sobotu letim do splitu na predstavenie mt09 tak som zvedavy ako to zvladla yamaha. :-)

hanz 4. září 2013, 14:51 | 3 1

Streetfighter 123
Pokud se nemýlím, tak to byl právě Triumph se svým Speed Triplem, kdo kategorii Streetfighter vůbec vytvořil...

123 4. září 2013, 14:39 | 1 0

123
Sice jsem nechtěl už psát, ale mluvíš rozumně...určitě to prubnu ! :)

mates 4. září 2013, 14:34 | 6 0

pro 123
nevidim důvod proč by měl bejt přechválenej, speed si to zaslouží protože to je motorka která funguje skvěle jako uplnej celek a to se o každý motorce říct nedá.. samozdřejmě pokud se svezeš na nějaký motorce od benzínky k lídlu a zpátky tak jí nemůžeš posoudit vůbec, stačí se svíst na speedoj pár kiláčků a hned zjistíš sám co řídíš... je vidět že si na tom nikdy nejel protože by si pak nebyl schopnej napsat že pokud se bude točit čtyřválec a speed pojede kolem tří tisíc že u uvidí kdo komu ukáže.. kdyby si se aspon jednou svezl tak poznáš jak je to myšlený.. než se čtyčválec roztočí z nízkých otáček k plnýmu výkonu a než zabere tak to trvá, oproti speedoj kterej začneš točit a od těch tří tisíc to pošle všechen krouták na zadní kolo což se od čtyřválu říct nedá :-) a ani v nejmenším nemám důvod můj názor přirovnávat k plechovkám a 1,9 TDi... nejdřív se aspon trochu svez ať poznáč o co jde a pak změníš názor uplně..

123 4. září 2013, 14:17 | 0 2

123
Však já jsem ani chvilku nezpochybňoval, že to je skvělej bike. Jen tu narážím na to, jestli není až moc přechválenej. A na Speedovi jsem nejel, ale i kdybych jel, nemá to pro mě valnou hodnotu, protože až po pár tisících kilometrech člověk začne motorce přicházet na kloub a začne vnímat negativa a tak dále. Musel bych tu motorku nejdřív vlastnit, všechno co tu píšu jsou jen moje názory nezůčastněného, tak je to třeba i brát.

A nechcu se o tom hádat, ale pokud proti sobě pojedou 2 stejně zkušení borci a jeden bude vytáčet např. litrovýho Zeda jak se patří a ten druhej bude jezdit jak píšeš kolem 3 tisíc tak se ukáže kdo komu ukáže :D Takový urban legend na mě moc nezabírají, protože to jsou jen pocity a dojmy, ale ne skutečnost. Skoro mi to připomíná jistou skupinu lidí od koncernu s jistými dieslovými agregáty :D

Ale víc na to prdím a psát už nebudu.

mates 4. září 2013, 13:28 | 2 0

pro 123
jezdil si vůbec na speed triploj? sám mám tripla 1050 v garáži, nemám sice porovnání přesně proti CB1000 ale oproti jiným čtyřválům stejný kategorie jo- FZ1, Z1000, slabší Z750, FZ6, hornet 600 i 900, tuono 1000R,... píšeš tady o dokonalý motorce na každej den, jo motorka se bez problému dá použít každej den i na ježdění do práce stejně jako ostatní motorky který jsem tady vypsal a přesto i když jsem se svezl na jiných a sundal škopek tak jsem neměl zdaleka takovej rohlík z pusy než ze speeda.. motor, brzdy a podvozek je tak dobře sladěnej že to funguje naprosto na 1 už když to vyjede z fabriky.. oproti SF a nebo Brutalce je to motorka porád někde jinde ať už v cenový relaci a nebo geometrii a použitelnosti ale v rukou zkušenýho pilota což můžu potvrdit i z vlastní zkušenosti tak třeba SF na okresce/okruhu uplně vklidu spráskáš jenže to záleží na tom kdo to řídí.. jo všichni ti budou mluvit o motoru a jak to jede od tří tisíc ten motor má dostatek síly.. pokud si myslíš že by tě ta motorka na okreskách/okruhu neutahala tak si na tom podle mě nikdy nejel.. s točivýma čtyřválcema na použitelnost v otáčkách nemáš na tripla šanci když je musíš vytáčet do bezvědomí aby to jelo tak jak umí, zatim co u tripla budeš využívat motor od 3 tisíc a čtyčvál u tebe uvidí jen zadní světlo.. :-)

123 4. září 2013, 11:35 | 0 1

123
Takže se mi jen potvrzuje co si myslím. Chuděra motorka je kapku zdémonizovaná a přitom to je moc příjemná a funkční motorka. Osobně možná zkusím Streeta...jen kvůli váze a tříválci, ale nedělám si naděje že to bude taková bomba emocí jak se říká :)
BTW: co všichni máte pořád se spodníma otáčkama ? Na motorce se jezdí na 3 tisíce otáček nebo co ? :D

Marty 4. září 2013, 11:08 | 1 0

Triple rulez :-)
Mam srovnání Speeda 955i kterýho sem jezdil 3 sezony a 1050 rok 2008 (za 4 dny najeto 2000km) A musim říct, že na 955ce je víc znát to, že vychází z Daytony, nohy víc zalomeý dozadu, takže po 300km bolavý kolena a i prdel ze sedačky..Kdežto na 1050 600km na jeden zátah není prolém..na 1050 se zapracovalo, je pohodlnější, ale funguje parádně, Bremba s radial pumpou makaj na jedničku, rám tuhej, podvozek funguje super..A motor?Od dvou tisíc plynem na prdel....
K japoncom bych to asi uplně nepřirovnával,mám pocit, že tohle jde odspoda do otáček o dost lehčeji...
Nicméně výběrem tohohle biku nikdo nešlápne vedle...HOWGH :-D

Stano 4. září 2013, 9:38 | 0 3

:)
To vás Pepa S. asi moc nepochválí, že mu milovanýho Triumpha přirovnáváte k Hondě :-DDDDDDD

Mimochodem, tohle je neobyčejně ošklivá motorka

Nestor 4. září 2013, 9:16 | 0 6

@123
Honda CB1000 = Triumph Speed Triple

Souhlasim a konečně mi to někdo potvrdil, dík :)

123 4. září 2013, 9:13 | 4 1

123
Stejně z toho mám pocit, že to Triumph trošku popletl a udělal Street Tripla lepšího než velkýho Speeda. Není to tak ? A zařazení do kategorie streetfighter si podle mě nezaslouží...rám, geometrie i motor prostě nejsou ten TOP zběsilosti jak u svlečenejch superbiků typu Duc SF, nebo Brutale (která sice není svlečená F4, ale...).
Já vidím Triumphy jako skoro perfektní naháče pro každodenní použití, kdybych měl jezdil delší štreku do práce a potřeboval být rychlej, tohle by byla ta volba protože by mě ta motorka neubodala a neutahala. Ale moto na zábavu ? To nevím...lidi kafrají jak jsou Hondy lineární a neutrální a jak nemají koule a jsou bez ducha...tohle mi příjde ještě o level víc bezduchý.

Adam Kůs 4. září 2013, 9:05 | 0 0

prozření
Tříhrnek je nejlepší varianta. Vyzkoušel jsem skoro všechno, ale zůstal jsem právě u Triumphu. Jede to moc, má to rádo otáčky, nikde se to nezakoktá. Novější triply už jsou i technicky zcela bez problémů, takže to je, jakobyste kupovali japonskou motorku, tedy budete víc na silnici než v servisu ;-)


Přidat komentář:

Vážení čtenáři, o vaše názory velmi stojíme. Chceme, abyste se u nás cítili dobře, proto diskuse hlídáme a příspěvky, které jsou v rozporu s Kodexem diskutéra, mažeme.

TOPlist